فقدان اصالت ۳ اثر مستردشده از اتریش

مدیرکل حقوقی و املاک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به استمرار بررسی آثار تازه‌مستردشده از اتریش، از فقدان اصالت ۳ اثر خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، ابراهیم شقاقی روز چهارشنبه با اشاره به این که پس از ارزیابی روزهای گذشته‌ تاکنون اصالت ۳ اثر بررسی شده گفت: آزمایش ها و بررسی ها نشان داد این سه اثر اصالت ندارند. البته هنوز فرایند ارزیابی ۲۵ اثر دیگر به پایان نرسیده و ممکن است برخی از این آثار اصالت دشته باشند این موضوع نیز قطعیت ندارد.

وی با اشاره به پرونده کیفری وابسته به این استرداد گفت: حساسیت و اهمیت زیادی برای این پرونده وجود ندارد؛ بنابراین قرار است کارشناسان و اساتید فن برجسته این حوزه درخصوص اصالت و یا عدم اصالت این آثار نظر بدهند.

شقاقی در ادامه با بیان این که هنوز نمی توان زمان مشخصی برای پایان این ارزیابی ها در نظر گرفت، گفت: با پایان زمان ارزیابی اصالت و یا عدم اصالت تمام آثار صورت جلسه بررسی‌ ها به مراجع قضایی ارجاع می شود تا درباره پرونده کیفری تصمیم گیری شود.

 سفارت ایران در اتریش ۱۵ فروردین خبر داد ۲۸ شیء تاریخی و باستانی ایران که غیرقانونی از کشور خارج شده بود، با هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  به صورت محموله دیپلماتیک و توسط یکی از دیپلمات‌های ایرانی از وین به تهران منتقل شد.

سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین الملل ناجا در خصوص انتقال اشیاء باستانی به ایران اظهار داشت: ۲۸ شی‌ء باستانی متعلق به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی، با پیگیری‌های پلیس بین الملل ناجا و همکاری اینترپل وین، در تیر ماه سال گذشته تحویل نماینده جمهوری اسلامی ایران در کشور اتریش شد.

وی در ادامه افزود: با هماهنگی وزارت امور خارجه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اینترپل تهران و اینترپل وین، این اشیاء باستانی و تاریخی که غیر قانونی از کشور خارج شده بود، به صورت محموله دیپلماتیک از کشور اتریش به جمهوری اسلامی ایران منتقل شد.

این اشیا پس از کشف توسط پلیس اتریش در چارچوب همکاری قضائی بین دو کشور بر اساس معاضدت قضائی در تیرماه سال ۱۳۹۹ به سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین تحویل داده شده بود که پس از طی مراحل قانونی و اداری، امروز به کشور منتقل شد.

آذر سال ۹۸ بود که رئیس اینترپل ایران از کشف و ضبط تعدادی از اشیای تاریخی در صندوق امانات یکی از اتباع ایرانی در اتریش خبر داد. کارشناسان در مطالعات اولیه گفتند که این آثار به ایران تعلق دارد.

کد خبر: 12578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =