۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 12574
رفاقت کتاب وکرونا

کتاب‌فروشان معتقدند، دوران خانه‌نشینی توانسته بر فروش غیرحضوری کتاب تاثیر مستقیم بگذارد و فروش تلفنی و آنلاین را بیشتر کند.

به گزارش آتیه آنلاین، در سالی که گذشت، مشکلات فضای فرهنگی و ادبی کشورمان مانند تمام حوزه‌های دیگر به دلیل درگیری با  مسائل و مشکلات همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر از گذشته شد و با برگزار نشدن نمایشگاه کتاب و کاهش حضور مردم در کتاب فروشی‌ها به دلیل قرنطینه و پروتکل‌های بهداشتی، علاوه بر رکود، مشکلات اقتصادی فراوانی پیش روی ناشران قرار گرفت.

در همین راستا، در سال جاری تولید و تجدید چاپ بسیاری از کتاب‌ها یا به تعویق افتاد یا لغو شد و این مسئله خسارت‌های فراوانی به ناشران وارد کرده است اما با  نگاهی به آمار چاپ کتاب می‌توان گفت که کتاب و نشر، اسفند 99 در مقایسه با اسفند 98 اوضاع بهتری داشته چراکه که ناشران توانسته‌اند کارشان را با توجه به شرایط کرونا، مدیریت کنند و فروردین 1400  در مقایسه با فروردین 1399، اوضاع بهتری داشته باشند.

به نظر می رسد، ناشران بیشتر به‌سمت این موضوع رفتند که کتاب‌های پرفروش را بیشتر چاپ کنند و در نهایت هم با فروش آنلاین و هم فروش حضوری مخاطب خود را داشته باشند و به نسبت سال 99، فروش چندبرابری در ایام نوروز را تجربه کنند. در اسفند 98 اما ناشران فکر می‌کردند که یک ماه دیگر این بیماری می‌رود و نمایشگاه کتاب در سال 99 برگزار می‌شود و با وجود ماندگاری کرونا دیگر آمادگی لازم برای فروش آنلاین کتاب ها را نداشتند و زمان را از دست دادند.

از طرفی این روزها کرونا ثابت کرد که اپلیکیشن‌های کتابخوانی بسیار مهم هستند و مردم با توجه به قیمت بالای کتاب و شرایط کرونا و تعطیلی، از این اپلیکیشن‌ها برای خواندن کتاب بسیار استفاده کرده‌اند. در واقع به دنبال بازشدن پای ابزارهای الکترونیکی، همه رفته‌رفته خود را با الکترونیکی شدن سازگار کردند و کتاب و کتاب‌خوانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند و رشد پنج برابری استفاده از نشر الکترونیک و اقبال به سمت کتاب‌های صوتی در یک سال گذشته، حکایت از این دارد که عادت کتابخوانی ایرانی‌ها در حال تغییر است.

محمد صدوقی، مدیر پلتفرم طاقچه، در گفت‌وگو با تسنیم، درباره این اقبال می‌گوید: «کرونا برای فعالان حوزه نشر الکترونیک بیشتر یک فرصت بود تا تهدید. میزان مراجعه کابران در این مدت در مقایسه با دوره‌های گذشته بیش از پنج برابر رشد داشت که این امر، بیانگر تغییر ذائقه و عادت مطالعه ایرانی‌ها تحت شرایط جدید است.»

در گذشته باید یک ناشر کتابش را برای عرضه و فروش به کتابفروشی می‌داد اما الان سایت‌ها و صفحه‌های مجازی ناشران هم محلی برای عرضه و فروش کتاب شده اند و تغییرات زیادی کرده اند. به نظر می‌آید حتی پس از پایان همه‌گیری کووید-۱۹ هم می‌توان به آینده فروش آنلاین کتاب امیدوار بود و دیگر فرصت خرید کتاب نداشتن، بهانه خوبی برای کتاب نخواندن به شمار نمی‌رود.  این تغییرات بنابر روی آوردن مردم به فضای مجازی در کتابفروشی‌ها ایجاد شده است و ناشران و کتاب‌فروشی‌هایی که این کار خلاقانه را انجام ندهند محکوم به شکست هستند چرا که به تدریج از چشم مخاطبان دور و نهایتاً فراموش می‌شوند.

کد خبر: 12574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =