در مرحله‌ی دوم متناسب‌سازی به ۹۰درصد از خواسته‌های خود رسیده‌ایم/ سالاری به دنبال حل مشکل معیشت بازنشستگان است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در یک لایو اینستاگرامی درباره مطالبات کارگران و و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه داد.

آخرین وضعیت مطالبات کارگران و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با حضور حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و معاون امور شهرستان‌های خانه کارگر شب گذشته (سه‌شنبه ۱۷ فروردین) در لایو اینستاگرام بررسی شد.

صادقی در این برنامه گفت: متاسفانه به دلیل نوع نگاه مجالس قبل و دولت‌ها به سازمان تامین اجتماعی شاهد نگرشی تحت عنوان «کم لطفی» در این حوزه بودیم که منتج به کاهش توانمندی اقتصادی سازمان تامین اجتماعی شد و بر تعهدات این سازمان نسبت به جامعه‌ی هدف خود به خصوص بازنشستگان اثر گذاشت. 

وی ادامه داد: در دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ و ابتدای دهه‌ی۸۰ مزیت صندوق سازمان تامین اجتماعی به اندازه‌ای بود که تمام بازنشستگان و شاغلان آرزو می‌کردند تحت پوشش این سازمان باشند اما از نیمه‌ی دوم دهه ۸۰ شاهد تصویب قوانین حمایتی بودیم که بار تعهدات حاکمیتی را به این سازمان تحمیل کرد و این موضوع منتج به این شد که سازمان نتواند تعهدات خود را نسبت به جامعه‌ی هدف خود انجام دهد، لذا در سنوات مختلف تورم واقعی را اعمال نکرد تا اینکه امروز به وضعیتی دچار شدیم که بازنشسته تامین اجتماعی به نسبت کشوری و لشکری دریافتی کمتری دارد. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اظهار کرد: امسال و از ابتدای حضور سالاری در سازمان تامین اجتماعی تفکری حاکم شد تا دستی از بازنشستگان گرفته شود. سال‌ها به دنبال متناسب‌سازی و همسان‌سازی بودیم. امکان تطبیق همسان‌سازی در حوزه‌ی شاغلان نبود لذا ما به سمت متناسب‌سازی رفتیم؛ اقدامی که سیزده سال زمین مانده بود و کسی به سمت آن نمی‌رفت. 

صادقی ادامه داد: ما میزان سابقه‌ی افراد و بیمه‌پردازی آن‌ها را به عنوان تناسب قرار دادیم. عملیاتی شدنِ این تناسب سازی، مزیت خوبی را برای بازنشستگان داشت و مورد استقابل هم واقع شد. اما اتفاقی که افتاد این بود که صندوق‌های کشوری و لشگری، متناسب‌سازی و همسان‌سازی را برای بازنشستگان تحت پوشش صندوق خود انجام دادند و این باعث شد به یکباره حقوقِ کفِ آن‌ها دوبرابر افزایش پیدا کند و این مسئله صدای بازنشستگانِ ما را درآورد و منتج به اعتراضاتی شد. 

وی گفت: به دنبال این قضیه دولت و مجلس به این نتیجه رسیدند که تبعیض را برطرف کنند. برای رفع این تبعیض ابتدا ۳۲هزار میلیارد تومان را در بودجه‌ی سال ۹۸ مدنظر قرار دادند و آن را در سال ۹۹ اجرایی کردند. درحالیکه در فراکسیون کارگری دوره‌های پیش، پرداخت ۵۰هزار میلیارد تومان به سازمان در قالب رد دیون برای اجرا کردنِ متناسب‌سازی مصوب شده بود که این مبلغ به ۳۲ هزار میلیارد تومان تقلیل یافت. این مبلغ تنها برای متناسب‌سازی نبود بلکه پشتوانه خوبی برای این اقدام و دیگر خدمات بود.

صادقی اظهار کرد: زمانی که مرحله‌ی اول متناسب‌سازی اجرا شد از این مبلغ تنها شرکت هپکو را به سازمان دادند؛ شرکتی که صد میلیارد تومان معوقه مزدی داشت! با این حال سالاری مرحله‌ی اول را اجرا کرد ولی در اجرای مرحله‌ی اول هم ۳۲هزارمیلیارد تومان را به سازمان نداد و این موضوع بر اعتراضات دامن زد. در کل این مبلغ که بنا بود اوایل سال ۹۹ به سازمان تامین اجتماعی تعلق بگیرد، یازده ماه و ۱۵ روز بعد، یعنی در اسفند ۹۹ قطعیت پیدا کرد. 

معاون امور شهرستان‌های خانه کارگر ادامه داد: با وجود این سازمان تامین اجتماعی کار را متوقف نکرد از همین مبلغ مرحله‌ی دوم را عملیاتی کرد که در قالب همان مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومانی که در اسفند پرداخت شد، استارت این کار زده شد. 

وی گفت: من از مدیریت سازمان تامین اجتماعی تشکر می‌کنم. ایشان کار را به جایی رسانده‌اند که امروز که در نیمه‌ی اول فروردین هستیم در اجرای متناسب‌سازی یک گام جلو رفته‌ایم. چنانچه احکام صادر شود، متوجه خواهید شد که کف بگیر ما یک گام جلوتر رفته است. اما این موقت است؛ احتمال دارد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در طول اجرای بودجه، مرحله‌ی بعدی متناسب‌سازی را برای کشوری‌ها و لشگری‌ها اجرا کند و باز تبعیض به وجود آید در آن صورت راه ما برای پیگیری بخش سوم مطالباتمان باز خواهد شد که البته این هم اتفاق مثبتی است. 

وی در ادامه بیان کرد: به طور مثال کسی که سال ۸۴ بازنشسته شده است و حقوق او چهار برابر حداقل بوده و به تدریج کم شده و امروز به یک و نیم برابر امسال رسیده و به کف بگیر نزدیک شده، قرار است سه چهارم این حقوق را یکجا دریافت کند. یعنی ۷۵درصد این عقب ماندگی در قالب متناسب‌سازی پرداخت می‌شود. 

معاون امور شهرستان‌های خانه کارگر گفت: با این اوصاف در فروردین ماه امسال حداقل حقوق یک کارگر کف بگیر با دو فرزند، چهارمیلیون و سیصدو چهل و هفت هزار تومان می‌شود و اگر فرزندی نداشته باشد سه میلیون و نهصد هزار تومان می‌شود که این رقم در سال پیش یک میلیون و نهصد و هجده هزار تومان بود. 

وی ادامه داد: میانگین بگیرانی که سه به بالا می‌گرفتند نیز با همسان‌سازی و ۲۶درصد افزایش حقوق و ۲۴۸هزارتومان مبلغ ثابت و حق مسکن و حق اولاد و حق همسر، حقوقشان به بالای شش میلیون تومان می‌رسد. 

حسن صادقی در ادامه تاکید کرد: سالاری به دنبال حل مشکل معیشت بازنشستگان است. عده‌ای هنوز محاسبات را ندیده‌اند اما در خیابان بر ضد ایشان شعار می‌دهند! ما باید ایشان را تشویق کنیم، ما نباید مدیرعاملی را که برای ما کار می‌کند تخطئه کنیم. اگر من به این نتیجه برسم که مدیرعاملی خلاف منافع بازنشستگان کار می‌کند پیش از همه اعتراض خواهم کرد. 

وی گفت: اجازه دهید احکام صادر شود؛ اگر هیئت دولت مصوبه را تصویب کند بلافاصله احکام قابل رویت می‌شود و آن وقت دوستان متوجه می‌شوند که اتفاق خوبی افتاده است؛ شاید عالی نباشد اما رضایت نسبی را به همراه دارد. در این مرحله از متناسب‌سازی از متناسب‌سازیِ مرحله‌ی اول بسیار جلوتر هستیم و وضعیت بهتر است، اگر نگویم جلوتر از کف‌بگیران سایر صندوق‌ها نیستیم، عقب‌تر هم نیستیم. 

وی در بخش دیگری از مصاحبه‌ی خود و در پاسخ به این سوال که کارگران چگونه باید مطالبات خود را بیان کنند، گفت: تشکلات قانونی ما باید برای گرفتنِ این مطالبات اقدام کنند و سردمدار مطالبات صنفی باشند. وقتی تشکل قانونی حرکتی انجام نمی‌دهد، کارگران مجبورند خود اقدام نمایند. اما در این مقطع وقتی ما به دنبال نتیجه هستیم و نتیجه هم مشخص است، به نظر من آمدن به کف خیابان به نوعی تعارض با خواسته‌ی صنفی است. شاید بتوان گفت که در حال حاضر ما ۹۰درصد به خواسته‌ی خود رسیده‌ایم و آن ده درصد را هم اگر آقای نوبخت اقدامی انجام دهند، به آن خواهیم رسید. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ارتباط با اینکه حقوق جدید چه زمانی به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد، گفت: مشروط بر اینکه هیئت دولت هرچه سریعتر مصوبه‌ی سازمان را تائید کند، این مبلغ فروردین ماه به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد. 

صادقی در پایان تاکید کرد: ما باید از سالاری حمایت کنیم تا متناسب‌سازی به سرانجام واقعی برسد. هیچ مدیرعاملی در طول سالهای پیش شانه خود را زیر بار این مسئولیت سنگین نبرد. ما درحال حاضر میوه‌ی متناسب‌سازی را می‌چینیم. اجازه دهید دولت مصوبه را تائید کند و اگر راضی نبودید و حقوق عقب‌تر از حقوق کشوری و لشگری بود آن وقت اعتراض کنید و من نفر اول این کار را خواهم کرد.

کد خبر: 12519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =