میهمان‌های ناخوانده بغداد

کشف هسته‌های تروریستی داعش در عراق که برای خرابکاری در ماه رمضان آماده شده بودند نشان می‌دهد که سناریوی خطرناک‌تری در جریان است که آنهم هدف قرار دادن امنیت انتخابات سراسری این کشور است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دو روز پیش سازمان اطلاعات نظامی عراق اعلام کرد که نقشه داعش را برای انجام یک حمله تروریستی در ماه رمضان در منطقه القائم واقع در استان الانبار کشف و خنثی کرده است.

خبرگزاری العراقیه در بغداد با انتشار گزارشی به چند و چون این عملیات علیه هسته‌های عملیاتی گروه تروریستی داعش در روزهای منتهی به ماه مبارک رمضان اشاره داشت و نوشت: «سازمان اطلاعات نظامی عراق با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص عملیات نیروهای واحد ضد تروریسم این سازمان اعلام می‌دارد طبق اطلاعات دقیق و تایید شده تعدادی از اعضای گروه تکفیری داعش با هماهنگی هسته‌های مخفی خود در بعضی شهرها بصورت پنهان برای انجام عملیات تروریستی در ماه رمضان فعال بوده و بدین منظور در منطقه الجزیره در شمال غربی استان الانبار تحرک داشتند».

زیست زیرزمینی

این اطلاعیه در حالی منتشر شد که منطقه مذکور در میان اهالی به الجزیره معروف است و محدوه‌ای نسبتاً وسیع از خاک دو کشور عربی سوریه و عراق را شامل می‌شود. مختصاتی که در هر دو سوی مرزها با یک نام خوانده می‌شود. آنچه از سوی نیروهای اطلاعاتی عراق در مدت زمان مشخصی با هدف رصد و اشراف بر تحرک هسته‌های خفته داعش در اختیار رسانه های رسمی عراق قرار گرفته، حاکی از آن است که مخفیگاه‌های داعش در سطح منطقه در برخی قسمت‌های کویری، دشت و بعضاً حاشیه رودخانه بوده که عناصر تروریست تکفیری با استفاده از قایق و موتورسیکلت به شکل مخفیانه به غارهای حفر شده زیرزمینی رفت و آمد داشتند.

بر اساس مستندات ارائه شده از سوی دولت عراق، اداره اطلاعات فرماندهی عملیات منطقه الجزیره، گروه‌های لشگر اطلاعات نظامی و پیاده اتوماتیک را به سمت اهداف شناسایی و تعیین شده حرکت داده که در جریان آن برخی تجهیزات عناصر مسلح تکفیری نظیر شش دستگاه موتور سیکلت و سه قایق کشف و ضبط شد.

کشف این میزان از لجستیک مربوط به گروه تروریستی داعش در این مناطق در حالی توجه رسانه‌های عراقی و سازمان‌های امنیتی این کشور را به خود جلب کرده که فرماندهی عملیات نینوا در گزارشی اعلام کرد که طی گشتهای نظامی - امنیتی به علاوه بازرسی برخی اهداف در پنج منطقه استان نینوا موفق به کشف مجموعاً پنج خمپاره، دو راکت کاتیوشا و چند نوع مهمات دیگر شده که نیروهای عملیاتی در محل، اقدام به انفجار امن این مواد منفجره کردند تا به غیرنظامیان آسیبی نرسد. از سوی دیگر سه تن از تروریستهای داعشی که پس از ورود نیروهای امنیتی و عملیاتی به منطقه از مختصات الجزیره متواری شده بودند با رصد دقیق عوامل اطلاعاتی عراق شناسایی و دستگیر شدند.

آمار بالای اقدامات و تحرکات عناصر وابسته به تشکیلات تروریستی داعش واکنش‌های مختلفی را در عراق به دنبال داشته است که در این میان برخی کارشناسان مسائل امنیتی بر این باورند که استان‌های نینوا، الانبار و دیالی به خاطر جغرافیا و بافت زمین‌شناسی خاصی که دارند، دارای مناطق صعب‌العبور بوده و همین امر امکان گشت خودرویی در این مناطق را منتفی کرده است. بر همین اساس عناصر تروریستی نیز از همین فرصت برای حفر غار در کوه‌ها و دشت‌ها و مخفی شدن به منظور ترتیب دادن عملیات‌های تروریستی استفاده می‌کنند که در بعضی از موارد منجر به خلق حوادث ضدامنیتی می‌شود. این درحالی است که نمودار عملیات‌های پاکسازی نیروهای امنیتی عراق که به شکل روزانه انجام میگیرد غالباً این قبیل اقدامات را رصد و شناسایی میکند. به عبارت ساده‌تر فعالیت و کارنامه توان امنیتی و عملیاتی نیروهای نظامی وامنیتی عراق در این مناطق موفق بوده و توانسته بخش قابل توجهی از اقدامات تروریستی داعش در مختصات مذکور را شناسایی و خنثی کند.

سابوتاژ در بغداد!

در روزهای اخیر اعضای مخفی داعش با ربودن شهروندان در برخی نقاط عراق و کشتن آنها قصد برهم زدن امنیت اهالی این مناطق را داشتند که پس از این اقدام تروریست‌ها، عملیات‌های شناسایی نیروهای امنیتی در مناطق مزبور شدت گرفت. نیروهای عراقی از این مدل عملیات‌ها با عنوان «عملیات سابوتاژ» یا همان عملیات‌های خرابکاری نام برده‌اند. در همین رابطه برخی ناظران مسائل عراق معتقدند تحرک داعش در مناطق حاشیه‌ای و دورافتاده با هدف انحراف دستگاه امنیتی و ایجاد امکانی امن در مراکز استانها به خصوص عتبات عراق برای اجرای عملیات‌های تروریستی در دستور کار هسته‌های عملیاتی این گروه تکفیری قرار گرفته است.

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و رشد آمار ورود زائرین به عتبات عراق، این امکان برای هسته‌های عملیاتی داعش مهیا میگردد تا بتوانند با انجام اقداماتِ فریب، معبری امن برای تردد عناصر عملیاتی خود به مراکز شهرهای مقدس عراق فراهم کنند. از سوی دیگر عملیات‌های تروریستی علیه  مختصات‌ مذکور با در نظر گرفتن مناسبت‌های مذهبی به خصوص ماه مبارک رمضان، امکان اقدام تروریستی با بالاترین آمار تلفات را نیز مهیا میکند که این مسئله از جایگاه مهمی در میان گروهک‌های مسلح و تروریست برخوردار است.

با در نظر گرفتن پاکسازی همه مناطق تحت اشغال این تشکیلات تکفیری، این تحلیل که اقدامات هسته‌های پنهان داعش با هدف به رخ کشیدن حضور و حیات آنها در دستور کار نیروهای این گروه تکفیری قرار گرفته، با قوت بیشتری در میان تحلیلگران بررسی می‌شود. ارزیابی‌های اولیه از حضور هسته‌های پنهان این گروه تروریستی که از سوی سازمان‌های اطلاعاتی عراق و ائتلاف ضد داعش در این کشور در اختیار رسانه‌های عراقی قرار گرفته، حاکی از بخش قابل توجهی از عناصر تاکتیکال و عملیاتی این گروه در عراق است. انتخابات پیش‌روی بغداد و اخلال در برنامه منظم انتخاباتی در عراق میتواند باز هم فضای داخلی و ساختار سیاسی این کشور را با خلأ امنیتی و اجرایی مواجه سازد که از منظر کارشناسان امنیتی این وضعیت یکی از بهترین شرایط و فضای مطلوب برای هسته‌های پنهان تروریست‌های داعش است.

از  سوی دیگر چالش‌های داخلی در عراق که از یک سو نیروهای مقاومت و از طرفی آمریکایی‌ها را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد با در نظر گرفتن اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر خروج قوای مسلح آمریکایی میتواند امکانی دیگر برای تحرک و اجرای اقدامات تروریستی از سوی داعش باشد.

در آخر باید خاطرنشان کرد گزارش گروه‌های مقاومت در عراق و برخی مستندات منتشر شده در رسانه‌های عراقی بیانگر ارتباط و همکاری تروریست‌های آمریکایی با عناصر تکفیری داعش است. موضوعی که میتواند منشأ اقدامات تروریستی در عراق را تا حدودی در افکار عمومی روشن سازد. اگر امروزه نمودار تحرکات و اقدامات تروریسم تکفیری در عراق با شیب صعودی همراه است باید مراکز حضور نیروهای آمریکایی با نگاه دقیق‌تری بررسی شوند. همانطور که شهید ابومهدی المهندس در آخرین گزارش خود در مصابه با شبکه خبری الغدیر عنوان کرد، تا زمان حضور آمریکایی‌ها، ریشه تروریسم تکفیری در عراق خشکانده نخواهد شد و اگر ملت عراق به دنبال آرامش و امنیت پایدار هستند باید مطالبه در راستای مصوبه پارلمان این کشور مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی در صدر مطالبات این ملت قرار گیرد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 12488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =