از عروسی‌های پرازدحام تا صف‌های طولانی

 آمار مبتلایان به کرونا در خراسان شمالی در کمتر از ۱۰ روز به بیش از ۲ برابر افزایش یافته که می‌توان عروسی‌های پر ازدحام، دید و بازدیدهای نوروزی و صف‌های طولانی را از علل آن دانست.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر،  با عبور از پیک سوم کرونا بسیاری از مردم فکر می‌کردند این ویروس زهر خود را ریخته و بنا نیست دوباره وارد گود شود. این تصور نه تنها در مردم بلکه ابتدا در برخی از مسئولان نیز وجود داشت به طوری که رئیس جمهور کشور در سخنانی از احتمال پایین ورود کشور به پیک چهارم کرونا خبر داده بود.

پس از افت مبتلایان به کرونا و مرگ و میر ناشی از این بیماری در دی ماه سال گذشته، شرایط به صورت نرمال پیش می‌رفت تا اینکه به عید نوروز رسیدیم. زمانی که دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی به شدت افزایش یافت و نتایج آن اینک مشاهده می‌شود.

خراسان شمالی در اواسط تعطیلات نوروزی شرایط مناسبی از نظر شیوع کرونا داشت؛ این استان در روز ۷ فروردین، یعنی فقط ۱۰ روز قبل ۷۸ بیمار مبتلا به کرونا را در بیمارستان‌های خود می‌دید و میانگین بستری روزانه افراد بین ۲۵ تا ۳۵ نفر بود.

اما به مرور این آمار رو به صعود گذاشت و در نهایت طی روز گذشته رکوردهای جدیدی ثبت شد. این روند سبب شد سه شهرستان بجنورد، شیروان و اسفراین در شرایط نارنجی شیوع کرونا قرار بگیرند.

رشد ۲ برابری تعداد بیماران بستری در خراسان شمالی

به گفته سید احمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در روز ۱۶ فروردین یک بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست داد.

وی افزود: با بستری ۶۷ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۱۸۴ بیمار دارای علائم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

هاشمی تصریح کرد: متأسفانه حساسیت مردم نسبت به زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر شده و اگر همچنان پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود در هفته‌های آینده تعداد موارد بستری و مرگ و میر بیشتر خواهد شد.

هاشمی در انتها به شیوع کرونای انگلیسی نیز اشاره داشت و گفت: این ویروس از فردی به فرد دیگر جهش پیدا کرده و ژنتیک آن تغییر می‌کند؛ همچنین رفتار این ویروس با انسان به گونه‌ای است که علائم بیماری را در افراد مختلف تغییر داده و نحوه و شدت انتقال و حتی مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

بستری بیش از ۶۰ بیمار در یک روز نشان از رشد ۲ برابری شیوع کرونا در استان دارد؛ اتفاقی که طی روزهای آینده اثر آن را در تعداد مرگ و میرهای ناشی از این ویروس منحوس خواهیم دید.

چرا دولت محدودیت‌های عبور و مرور ایجاد نکرد؟

در این بین بسیاری از شهروندان دولت را مقصر وضع کنونی می‌دانند؛ شهروندان معتقدند دولت باید محدودیت‌های بیشتری را برای نوروز ایجاد می‌کرد تا سفرها کاهش یابد.

سلیمان قاضی زاده، یکی از شهروندان بجنوردی در گفتگو با مهر اظهار کرد: زمانی که اقوام مختلفی از شهرهای بزرگ مانند تهران و کرج به خراسان شمالی سفر می‌کنند نمی‌توان جلوی ورود آن‌ها را به منزل گرفت.

وی افزود: درست است که در این خصوص نباید تعارف کرد اما نمی‌توان تمام راه‌ها را آزاد گذاشت و سپس از مردم خواست تا پذیرای میهمان نباشند.

قاضی زاده با انتقاد از عدم ایجاد محدودیت‌های مختلف، گفت: کاش حداقل برای شهرهای گردشگری محدودیت‌های خاصی ایجاد می‌شد تا مردم کمتر به سفر می‌رفتند.

این شهروند در انتها گفت: مسئولان دولتی ملی و استانی پیش از آنکه پیک چهارم وارد مراحل قدرتمندتری شود باید با اعمال محدودیت‌هایی شرایط را به تعادل برسانند.

عروسی‌هایی که بلای جان مردم است

برگزاری عروسی‌ها در این مدت آن هم بدون رعایت هیچ گونه پروتکل بهداشتی از دیگر علل شیوع کرونا بوده است. شهرهای مختلف خراسان شمالی و البته بسیاری از روستاها در عید نوروز شاهد برگزاری مراسم عروسی بودند.

این مسئله علاوه بر گسترش کرونا، باعث انتقال کویید ۱۹ به روستاها نیز شده است که احتمالاً تبعات آن را در هفته‌های آتی خواهیم دید. یکی از شهروندان اسفراینی در این باره اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عروسی‌های برگزار شده به شدت پایین بود.

وی با اشاره به پلمپ ۲ تالار عروسی در استان، گفت: به طور قطع می‌توان گفت تمام عروسی‌ها بدون رعایت فاصله اجتماعی برگزار می‌شد؛ حال اینکه ۲ تالار پلمپ شدند از روی بد شانسی آن‌ها بوده است.

البته پس از نارنجی شدن اسفراین برگزاری تمام مراسم عروسی لغو شده است. مهدی کرامتی، فرماندار اسفراین در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: شب گذشته یک مراسم عروسی در روستاهای اسفراین با حکم قضائی تعطیل شد.

وی افزود: با نارنجی شدن اسفراین برگزاری مراسم عروسی لغو و تمام تالارها تعطیل خواهند بود؛ همچنین با افرادی که از این محدودیت‌ها سرپیچی کنند طبق قانون برخورد خواهد شد.

کادر درمان خسته است

ادامه روند عدم اجرای پروتکل‌های بهداشتی یقیناً باری دیگر شرایط نامناسبی را به وجود خواهد آورد و این امر کادر درمان را بیش از پیش فرسوده می‌کند.

هم اکنون طبق گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از کادر درمان استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند اما تا ایمن سازی کامل کادر درمان باید بیش از پیش مراقبت کرد.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی به خبرنگار مهر گفت: صف‌های طولانی نان و مرغ در ایام نوروز یکی از علل شیوع کرونا بوده است لذا نمی‌توان صرفاً مردم را مقصر گسترش این ویروس دانست.

وی افزود: قطعاً مردم سختی کار کادر درمان را درک می‌کنند اما این صف‌ها که همراه با مشکلات اقتصادی است به مردم ارتباطی ندارد و مقصر مردم نیستند.

این شهروند در انتها گفت: مسئولان باید با اقدامات خود از ایجاد هر گونه تجمعی در آینده جلوگیری کنند تا کادر درمان بتوانند استراحت کنند.

رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی که طی روزهای گذشته کاهش یافته را می‌توان یکی از علل اصلی شیوه کرونا دانست لذا تمامی مردم باید با اجرای پروتکل‌ها از فوت دوستان و آشنایان خود جلوگیری کنند.

کد خبر: 12457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =