جشنواره فجر همچنان کرونا را دور می‌زند

جشنواره جهانی فیلم فجر که سال گذشته برگزار نشد، در ماه‌های اخیر با اعلام قطعی دبیر جدیدش محمدمهدی عسگرپور مبنی بر اینکه «جشنواره به هر طریق ممکن برگزار خواهد شد» خبرساز و جنجالی شده است.

به گزارش‌آتیه‌آنلاین، سی‌وسومین دوره از جشنواره فیلم فجر بود که مسئولان جشنواره به این نتیجه  رسیدند  که چنانچه جشنواره جهانی فیلم فجر فعالیت خود را به‌صورت مستقل از بخش ملی آغاز کند، موفقیت بیشتری را تجربه خواهد کرد. در همین راستا در سال ۱۳۹۳ بخش بین‌المللی فیلم فجر از بخش داخلی آن جدا شد به امید انکه  بتواند سری در میان سرهای جشنواره‌های معتبر جهانی درآورد و توجه بیشتری را به‌ خود معطوف کند.

اما سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمدمهدی عسگرپور به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و به امسال موکول شد. حالا به دنبال موج چهارم کرونا و قرمز شدن شماری از شهرها، بسیاری از فعالیت های هنری مجددا لغو شده اند و برگزاری این جشنواره نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد. اما از آنچه از صحبت‌های دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در «کلاب‌هاوس» معلوم است که این جشنواره برگزار می‌شود.

برگزاری مجازی یا فیزیکی جشنواره؟

عسگرپور در سخنان خود در کلاب‌هاوس درباره جشنواره گفت: «از آنجا که جشنواره سال گذشته برگزار نشد، بخشی از کارهایی که در سال گذشته انجام شده بود، موکول به امسال شد و بخشی از کارها هم به‌عنوان فعالیت جدید آغاز شده است. مهم‌ترین بخش، بخش انتخاب فیلم‌ها بود که از خرداد و تیر سال گذشته کارش آغاز شد و به‌صورت مداوم فعالیت در آن بخش برقرار بود. وضعیت کارها هم امروز خوشبختانه خوب است. تنها نکته مربوط به وضعیت برگزاری جشنواره است که با توجه به شرایط کرونا مثل همه رویدادهای سینمایی وضعیت روشنی نیست. وقتی برگزاری جشنواره جهانی فجر در سال گذشته منتفی شد، همان زمان، بنده و سایر دوستان مصاحبه‌هایی داشتیم و مختصات احتمالی برگزاری را اعلام کردیم و گفتیم مثلاً اگر جشنواره به نیمه دوم سال موکول شود چه تمهیداتی در نظر خواهیم گرفت. آن زمان هنوز جشنواره‌های جهانی برگزار نشده بودند و تجربه‌ای وجود نداشت که بخواهیم به آن استناد کنیم. وقتی کرونا آمد جشنواره برلین برگزار شده بود. جشنواره کن هم که نتوانست برگزار شود و تنها بخش بازار آن به ‌شکل مجازی برگزار شد. این اتفاق هم همان ایده‌ای بود که ما پیش‌تر از برگزاری جشنواره کن آن را اعلام کرده بودیم. نه اینکه این ایده کشف ما بود، بلکه راه دیگری وجود نداشت. هر رویداد دیگری، با حضور تعداد زیادی مهمان، صورت دیگری نمی‌توانست در آن مقطع داشته باشد. فقط مهم این بود که از چه پلتفرم‌هایی می‌توان استفاده کرد و این مسئله هم تنها برای ما نبود و همه رویدادهای جهانی با آن مواجه بودند.» او ادامه داد: «تقریبا تمام رویدادهای سینمایی که از شروع کرونا تا امروز برگزار شده‌اند، نشده‌اند یا به صورت نیمه برگزار شده‌اند را رصد کرده‌ایم. تعدادی برگزاری دوگانه داشتند. آخرین نمونه جشنواره برلین بود که به ‌صورت مجازی روی سایت خودشان برگزار شد. استفاده از پلتفرم‌های خارجی و بحث کپی‌رایت ۲ چالش اصلی ما برای برگزاری مجازی جشنواره هستند.»

عسگرپور درباره برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در وضعیت کرونایی توضیح داد: «پلن اول ما این است که بخش بازار را به‌صورت مجازی و با استفاده از یک پلتفرم معتبر جهانی برگزار کنیم و بخش اکران فیلم‌ها به ‌صورت فیزیکی و با تعدادی مهمان که هنوز آمارش قطعی نیست، برگزار ‌شود. اینکه چه تعداد مهمان می‌توانیم داشته باشیم هنوز مشخص نیست و با پیگیری و هماهنگی با ستاد کرونا این آمار مشخص می‌شود. آن هم بسته به شرایطی که زمان زیادی هم برای تعیین آن نداریم؛ مثلا اگر به‌ صورت قطعی مشخص شود که  پایان اردیبهشت فضا برای آمدن مهمان بین‌المللی مساعد است، شاید ما دیگر امکان دعوت از مهمانان را، به‌ دلیل زمان کم، نداشته باشیم. ۲ جشنواره کن و برلین ۲ رویدادی هستند که اقتصادشان و تعداد مهمانان‌شان به‌ گونه‌ای است که الگوی بسیاری از جشنواره‌ها می‌شوند. ما هم این تجربه‌ها را مدنظر داشته‌ایم اما قبل از برگزاری این رویدادها ایده‌هایی را برای برگزاری جشنواره جهانی مطرح کرده بودیم.»

بازار مجازی فجر برای شرکت‌کنندگان بازار

همچنین صحبت‌های معاون دبیر و رئیس دبیرخانه مرکزی سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با ایسنا نشان می‌دهد که جشنواره جهانی هم مانند جشنواره ملی برگزار خواهد شد و گویا جشنواره فیلم فجر، چه بخش داخلی‌اش و چه بخش بین‌المللی‌اش، چندان از وجود کرونا متأثر نمی‌شود و نمی‌خواهد به‌هیچ‌وجه میدان را خالی کند.

 امیر اسفندیاری درباره جزئیات برگزاری بازار فیلم جشنواره سی‌وهشتم جهانی فجر در شرایط همه‌گیری کرونا گفته است: «در فضایی که بعد از کرونا اتفاق افتاد تصمیم گرفتیم نمایش فیلم‌ها در جشنواره جهانی فیلم فجر امسال به شکل فیزیکی و برگزاری بازار به شکل مجازی در دستور کار قرار گیرد. به این ترتیب آنچه در قالب بدنه خود جشنواره در کشورمان برگزار می‌شود به شکل فیزیکی خواهد بود و بازار فیلم که شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی در آن حضور دارند به شکل مجازی برپا می‌شود.» او افزود: «همان‌طور که پیش از این در مقررات اعلام شده است، تاریخ پنجم تا دوازدهم خردادماه برای برپایی این رویداد تعیین شده است و با توجه به تجربیاتی که در طول دوران کرونا در جشنواره‌های دیگر اتفاق افتاده و قوت‌گیری کتابخانه‌های برخط ویدئویی، تصمیم قطعی جهت بهره‌گیری از این فضاها برای برپایی بازار فیلم اتخاذ شد. در این دوره از بازار جشنواره جهانی، ۲ گروه شرکت‌کنندگان بازار و مهمانان جشنواره برای دیدن فیلم‌های بازار درخواست خود را به ‌صورت مستقیم به صاحب اثر ارائه می‌دهند و در صورت تأیید، امکان تماشای فیلم برای این ۲ گروه فراهم می‌شود.»

کد خبر: 12440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =