فریب کاربران فضای مجازی  از سوی شرکت‌های هرمی‌

بر اساس هشدار و اعلام پلیس فتا، شرکت‌های هرمی در شبکه‌های اجتماعی با ترفند جدید خود تحت عناوینی مثل بازاریابی شبکه‌ای فعالیت گسترده‌ای دارند و درحالی‌ که از نظر قانون فعالیت شرکت‌های هرمی ممنوع است و با این ترفند کاربران شبکه‌های اجتماعی را فریب می‌دهند.

به گزارش آتیه آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سرهنگ دوم احسان آنقی، رئیس پلیس فتا استان مرکزی اظهار کرد: شرکت‌های هرمی با استفاده از شعارها و تبلیغات بازاریابی شبکه‌ای فعالیت می‌کنند و با در اختیار گذاشتن کالاهای کم‌ارزش و یا کالاهای مجازی مثل پول مجازی، سکه‌های طلا و غیره هزینه‌های زیادی را از اعضای خود طلب می‌کنند.

وی افزود: این شرکت‌ها همان فعالیت هرمی را دنبال کرده و برای توجیه عملکرد غیرقانونی خود دلایلی واهی مثل تأمین سرمایه در قالب تعاونی و تضمین همکاری برای فعالیت بیشتر را مطرح می‌کنند.

سرهنگ آنقی با اشاره به این موضوع که لیست شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای را در سایت وزارت صنعت معدن و تجارت به آدرس  https:‌//www.mimt.gov.ir ‌  قابل‌ مشاهده است، گفت: پلیس فتا هیچ‌ گونه مجوزی برای شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای صادر نمی‌کند و اگر شرکتی در لیست وزارت صنعت معدن و تجارت نبود مطمئن گردند که این شرکت فعالیت هرمی دارد.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی با تأکید بر مصادیقی که ماهیت هرمی شرکت‌ها را آشکار می‌سازد، افزود: تمرکز بر جذب افراد بیشتر به جای فروش محصول، پرداخت پورسانت بر اساس میزان فروش مجموعه، تعیین حجم مشخصی از فروش و عدم وجود طرح منطقی برای سرمایه‌گذاری از تبلیغات پوچ و دروغین این شرکت‌ها است.

این مقام انتظامی ادامه داد: قیمت برخی کالاهای انحصاری عرضه‌شده در این نوع کسب‌وکارها از کالاهای مشابه در بازار گران‌تر و حتی باکیفیت پایین‌تر است و فروشنده ناگزیر است ابتدا خود به عنوان مشتری محصولات را بخرد و سپس با هر شگردی تلاش کند تا از طریق سرمایه‌های اجتماعی خود مانند خانواده و آشنایان این کالاها را بفروشد.

وی گفت: مهم‌ترین شاخصه این شرکت‌ها وعده سودهای نجومی تضمینی و ناشناس بودن طرف مقابل است که به دلیل ماهیت ارزهای دیجیتال در حریم خصوصی تراکنش‌ها و عدم تحریک‌پذیری، این روزها شاهد افزایش فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در حوزه ارزهای دیجیتال هستیم.

کد خبر: 12429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =