«ویروس» ارمغان مسافران نوروزی برای گیلان

 گیلان نوروز امسال یکی از شلوغ ترین استان های کشور بود که همین حضور مسافران امروز شرایط را از نظر کرونا برای این استان سخت کرده و کم کم صدای موج چهارم در گیلان به گوش می رسد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا مسافرت‌ها و برگزاری دورهمی ها نتایج خود را با خیز دوباره کرونا در برخی از شهرها و استان‌های گیلان به نمایش گذاشته است.

در حال حاضر ۴۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۶ شهر نارنجی، ۲۴۷ شهر زرد و ۱۴ شهر نیز در وضعیت آبی قرار دارند که در این میان وضعیت ایلام و البرز وخیم و وارد پیک شدید کرونا شده‌اند و استان‌های مازندران، گیلان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و لرستان در آستانه ورود به موج جدید این بیماری قرار دارند که متأسفانه نتیجه سفرهای بی مسئولانه عده‌ای از هموطنان در ایام نوروز است.

موضوعی که بارها قبل از آغاز نوروز از سوی وزیر بهداشت و کادر درمان و پرستاران از هموطنان خواسته شد اما عده‌ای بدون در نظر گرفتن خطراتی که سفرها هم برای خود و خانواده آنها و هم برای شهروندان شهرهای مقصد مسافرتشان می‌تواند به دنبال داشته باشد بار سفر بسته و دل به جاده‌ها زدند. امروز خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌شد نتایج این سفرها در کشور خود را با روند صعودی در آمار ابتلاها و بستری‌ها و حتی فوتی‌های کرونایی به نمایش گذاشته است.

استان گیلان که بر اساس آمارهای اعلام شده نخستین مقصد مسافرت‌های نوروزی هموطنان بود در نوروز ۱۴۰۰ شاهد حضور بیش از چهار میلیون و ۹۲۲ هزار مسافر بوده است. استانی که تا قبل از آغاز تعطیلات دو شهرستان رودبار و رودسر آن نارنجی بود تنها یک روز مانده به آغاز سال جدید با اعلام ستاد ملی کرونا به رنگ زرد تغییر وضعیت داد که همین موضوع مجوزی شد برای حضور سیل عظیم مسافرانی که بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و شرایط را برای افزایش ترددها در استان و جا به جایی ویروس در همه مناطق گیلان فراهم کردند.

در طول ایام تعطیلات نوروز بارها مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان از شهروندان گیلانی خواستند تا با مسافران ارتباط کمتر داشته و از سوی دیگر از مسافران خواستند تا مدت اقامت خود را در استان کوتاه و سریع‌تر به شهرهای خود بازگردند تا شرایط شکننده گیلان را سخت‌تر نکنند اما متأسفانه هیچ گوش شنوایی برای انجام این توصیه پیدا نشد و اکنون استانی که یک روز قبل از تعطیلات همه شهرهای آن در وضعیت زرد کرونایی بود روی پنج شهرستانش نارنجی شد و گام به گام به وضعیت قرمز و شیوع موج چهارم کرونا نزدیک تر می‌شود.

گلایه شهروند گیلانی از بی تدبیری مسئولان ستاد مقابله با کرونا

یکی از شهروندان گیلانی در گفتگو با خبرنگار مهر با گلایه از مسئولان ستاد ملی و همچنین استانی مدیریت کرونا، اظهار کرد: وقتی همه مسئولان حوزه بهداشت و درمان بارها اعلام می‌کنند که هنوز خطر کرونا کم نشده چرا مسئولان ستاد مقابله با کرونا اجازه سفر را صادر می‌کنند.

رضا با بیان اینکه امسال هم همانند سال گذشته باید در سفرهای بین استانی سختگیری‌های لازم انجام و ممانعت به عمل می‌آمد، افزود: متأسفانه بی تدبیری مسئولان سبب شده امروز دوباره شاهد روند صعودی فوتی‌های ناشی از کرونا باشیم.

وی گفت: در ایام نوروز به اندازه‌ای شهرها و مناطق مختلف استان گیلان شلوغ بود که شهروندان گیلانی سعی می‌کردند برای در امان ماندن از ویروس کرونا تا حد ممکن در شهر ترددی نداشته باشند.

این شهروندان گیلانی به نارنجی شدن پنج شهرستان اشاره و اضافه کرد: قطعاً دوباره برای کنترل ویروس محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که دوباره زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند مسئولان باید به جای اعمال این محدودیت‌ها در زمان نوروز محدودیت را اعمال می‌کردند تا شاید از میزان مسافرت افراد بی فکر به سلامت دیگران کم می‌شد.

بازگشت دوباره محدودیت‌های کرونایی به گیلان

استاندار گیلان روز گذشته در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا با گلایه از بی توجهی شهروندان و مسافران به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اظهار کرد: میزان رعایت دستور العمل های بهداشتی به زیر ۶۰ درصد رسیده است.

ارسلان زارع با اشاره به گردش ویروس کرونا در همه مناطق استان گیلان، افزود: بر اساس اعلام وزارت بهداشت پنج شهرستان رودبار، رودسر، لنگرود، لاهیجان و فومن در گیلان نارنجی شده‌اند و محدودیت‌های کرونایی در آنها اعمال خواهد شد.

وی در ادامه به آخرین تصمیم‌ها درباره چگونگی برگزاری مراسم دینی و مذهبی به ویژه آئین‌های ویژه ماه مبارک رمضان در شهرهای نارنجی و قرمز اشاره کرد و افزود: برگزاری این مراسم‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است.

زارع ادامه داد: در سایر شهرها نیز آئین‌های ماه مبارک رمضان و مذهبی باید با رعایت دستور العمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی برگزار شود.

روند کرونا در گیلان همچنان صعودی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند صعودی ابتلاء و بستری بیماران کرونایی در استان، اظهار کرد: افزایش تردد در استان طی اسفند ماه، برگزاری دورهمی و حضور مسافران از مهم‌ترین دلایل افزایش آمارهای کرونایی در گیلان است.

آبتین حیدرزاده با بیان اینکه تعداد مجموع کرونایی استان گیلان به حدود ۵۰۰ نفر رسیده است، افزود: رکورد شناسایی و بستری بیماران کرونایی در امسال با ثبت بیش از ۶۰۰ بیمار جدید شکسته شد.

وی با اشاره به اینکه طی شبانه روز گذشته ۱۱۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان گیلان بستری شده‌اند، گفت: بیش از ۸۰ بیمار در شرایط بد به سر می‌برند و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به کاهش رعایت دستور العمل های بهداشتی از سوی شهروندان و به ویژه مسافران در ایام نوروز اشاره و اضافه کرد: نتایج سفرهای نوروزی طی دو هفته آینده مشخص خواهد شد اما اکنون نیز به دلیل ترددهای اسفند ماه شاهد روند صعودی بیماری در گیلان هستیم.

وی با بیان اینکه بیشتر ابتلاها خانوادگی است که نشان دهنده حضور در دورهمی ها و انتقال و انتشار ویروس است، گفت: در روستاهای شرقی استان گیلان به واسطه حضور و تردد مسافران چند نمونه دیگر از کرونای انگلیسی شناسایی شده است.

حیدرزاده با تأکید بر ضرورت رعایت دستور العمل های بهداشتی، از شهروندان خواست تا از ترددهای غیر ضروری جدا خودداری کنند.

کد خبر: 12278

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =