شیادی با فروش اینترنتی واکسن کرونا

همزمان با اوج‌گیری مجدد کرونا و نیاز به تزریق واکسن، شیادان نیز بیکار ننشسته و ذیل عناوینی از جمله «ثبت نام و خرید واکسن کرونا» و «فروش واکسن کرونا با برندهای مختلف داخلی و خارجی و مبالغ بسیار بالا» با هدف کلاهبرداری از مردم مشغول تبلیغ و فروش واکسن در فضای مجازی شده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، این روزها در همه جا سخن از واکسن کرونا است، واکسنی که امیدبخش و نجات دهنده از این ویروس شاخ دار است، چندی پیش کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به رسانه ها اعلام کرد، واکسن ورق را بر می‌گرداند، زیرا با تولید و تزریق آن می‌توان ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون را محقق کرد، ایران برای رسیدن به ایمنی جمعی باید حدود ۵۶ میلیون نفر را واکسینه کند.

پس از یکسال از شناسایی ویروس کرونا به عنوان یک تهدید، اکنون چندین واکسن تولید شده که در سراسر جهان در حال استفاده هستند و زندگی‌ها را نجات می‌دهد. مجرمان اینترنتی خیلی خوب می داند که مردم مشتاق دریافت واکسن هستند. آنها با هدف قرار دادن تمایل افراد به زدن واکسن در حال راه اندازی کمپین‌های فیشینگ و دستیابی به موفقیت‌های گسترده هستند.

بر اساس اعلام یک شرکت امنیت سایبری از زمان دریافت دوز واکسن کووید ۱۹ توسط اولین شخص در جهان ۳۳۶ درصد دامنه فیشینگ(کلاهبرداری اینترنتی) یافت شده است.

جنبه مهندسی اجتماعی شکار کردن مردم به واسطه ترس ترکیب شده و غوغایی ایجاد کرده که به نفع مجرمان سایبری است که متاسفانه بسیار هم خوب کار می کند. تجزیه و تحلیل شرکت امنیتی وبروت نشان می‌دهد که این کلاهبرداری‌های ساده‌ای نیستند و در مقیاس عظیم و بی نظیر انجام می‌شوند. عاملان ایجاد صفحات فیشینگ در تلاش هستند مردم را فریب دهند و تا مردم فکر کنند که آن‌ها در حال بازدید از یک وب‌سایت رسمی‌ هستند در حالی که اینطور نیست.  

بر این اساس این روزها در فضای مجازی تبلیغ های دروغینی در مورد تزریق واکسن کرونا با عناوین مختلف در حال انتشار است در حالی که تبلیغ کلاهبرداری با عنوان فروش و واگذاری واکسن کرونا و فروش هرگونه دارو و محصولات دارویی در فضای مجازی ممنوع است، مجرمان سایبری در شبکه‌های اجتماعی اقدام به تبلیغ فروش و پیش فروش این واکسن با هدف کلاهبرداری از شهروندان می‌ کنند. ضرورت دارد،   شهروندان باید برای تهیه داروهای مورد نیاز خود به مراکز مجاز و داروخانه‌ها مراجعه کنند تنها مسیر واقعی دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی صرفا جاری قانونی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است.

این در حالیست که هرگونه تبلیغ فروش واکسن کرونا در فضای ‌مجازی ممنوع است اما مجرمان سایبری با تبلیغات فریبنده از قبیل ثبت‌نام تزریق واکسن آزمایشی کرونا در کشورهای خارجی به همراه تور توریستی و تفریحی یا واردات واکسن از کشورهای خارجی، اقدام به کلاهبرداری کرده و با این ادعا که بخشی از وجه سفارش واکسن باید به صورت پیش‌پرداخت واریز شود تا اقدامات لازم برای ثبت سفارش واردات واکسن یا هماهنگی سفر به خارج از کشور انجام شود، از هموطنان مبلغی را دریافت می‌کنند اما بعد از دریافت پیش‌پرداخت دیگر پاسخگویی شهروندان نیستند یا چند هفته بعد دارویی تقلبی تحت عنوان واکسن به شهروندان تحویل می‌دهند؛ بنابراین از اعتماد به منابع خبری نامعتبر و انتشار اخبار جعلی و شایعات در خصوص اخبار تولید واکسن کرونا و پیش‌فروش آن پرهیز کنید و به یاد داشته باشید بسیاری از اپلیکیشن‌ها و صفحات منتصب به دارو و واکسن کرونا جعلی هستند.

در این گزارش به نمونه هایی از ترفتدهای شیادان فضای مجازی در تبلیغ دروغین واکسن کرونا و پرونده هایی که در این زمینه در پلیس فتا تشکیل شده است، اشاره می شود:

کلاهبرداری با ترفند تورهای مسافرتی به همراه تزریق واکسن کرونا

سرهنگ سامع خورشاد رئیس پلیس فتا استان مازندران با توجه به تبلیغات پیش فروش تورهای مسافرتی به همراه تزریق واکسن کرونا در فضای مجازی به هموطنان هشدار داد و گفت: مجرمان سایبری با ارائه پیش فروش بلیط تورهای گردشگری ارزان قیمت به همراه تزریق واکسن کرونا به هنگام سفر درکانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی قصد تطمیع شهروندان را داشته و با این ترفند اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.

وی افزود: مجرمان سایبری با مهندسی اجتماعی و چرب زبانی اعتماد ثبت نام کنندگان در تورهای گردشگری را جلب کرده و از آنها می‌خواهند پول بلیط سفارشی و یا هزینه‌ واکسن خود را واریز کرده؛ متاسفانه هموطنان بعد از واریز وجوه به حساب کلاهبردار هیچگونه خدماتی مربوط به تور مسافرتی یا واکسیناسیون دریافت نکرده و شخصی پاسخگو نبوده و یا بلیط تحویلی تور گردشگری به آنها تقلبی است.

رئیس پلیس فتا استان مازندران‌ در خصوص دیگر ترفند این مجرمان سایبری گفت: در پی تبلیغات پیش فروش تورهای مسافرتی به همراه تزریق واکسن کرونا شاهد ارسال لینک‌های جعلی در کانال‌ها و شبکه‌های‌اجتماعی هستیم که با سرقت اطلاعات بانکی شهروندان حساب بانکی آنها را خالی می‌کنند.

این مقام انتظامی به شهروندان توصیه کرد: فریب برخی از پیام‌ها و آگهی‌های تبلیغات منتشر شده در فضای مجازی در کانال‌ها و گروه‌ها با وعده‌ پیش فروش تورهای مسافرتی به همراه تزریق واکسن کرونا نخورند.  

خرید اینترنتی واکسن کرونا

سرهنگ محمد اقبالی رئیس پلیس فتا استان البرز گفت: در پی انتشار اخبار تولید واکسن کرونا در برخی کشورها، شاهد تبلیغات فروش و پیش فروش این واکسن از سوی مجرمان سایبری در شبکه‌های اجتماعی هستیم.

وی با بیان اینکه تبلیغ و فروش هرگونه دارو و محصولات دارویی در فضای مجازی ممنوع است، افزود: تبلیغات فروش و پیش فروش واکسن کرونا از سوی مجرمان سایبری با هدف کلاهبرداری از شهروندان طراحی می‌شود و همانگونه که شاهد بودیم یک مورد از انتشار دهندگان این تبلیغات کلاهبردارانه،   از سوی پلیس فتا دستگیر شد. مجرمان سایبری با این ادعا که خریدار باید بخشی از وجه سفارش واکسن را پیش پرداخت کند تا آنها اقدام به ثبت سفارش واردات واکسن کنند، بعد از دریافت پیش پرداخت دیگر پاسخگویی شهروندان نیستند یا چند هفته بعد دارویی تقلبی تحت عنوان واکسن به شهروندان تحویل می‌دهند.

رئیس پلیس فتا استان البرز با بیان اینکه شهروندان مراقب خرید دارو از طریق صفحات فضای مجازی باشند، افزود: از اعتماد به منابع خبری نامعتبر و انتشار اخبار جعلی و شایعات در خصوص اخبار تولید واکسن کرونا و پیش فروش آن پرهیز کنند و به یاد داشته باشند بسیاری از اپلیکیشن‌ها و صفحات منتصب به دارو و واکسن کرونا جعلی است لذا تنها از سایت رسمی وزارت بهداشت برای احصاء اخبار استفاده کنید.

سرهنگ اقبالی تاکید کرد: تبلیغات و خرید و فروش هر نوع دارو، در فضای مجازی ممنوع است و شهروندان برای تهیه داروهای مورد نیاز خود به مراکز مجاز در داروخانه‌ها مراجعه کنند چرا که افراد سودجو با تبلیغ و فروش محصولات دارویی در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.

دستگیری متهم تبلیغ کننده پیش فروش واکسن کرونا

سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ اعلام کرد: متهمی که در فضای مجازی اقدام به پیش فروش واکسن کرونا کرده بود، دستگیر شد.

وی در تشریح این خبر گفت: پیرو هشدار های قبلی اعلام شده توسط پلیس فتا مبنی بر احتمال وقوع کلاهبرداری از طریق فروش اقلام داروئی در خصوص بیماری کرونا، در دو روز گذشته در فضای مجازی فردی ۳۵ ساله اقدام به پیش فروش واکسن کرونا به قیمت سه میلیون تومان و وعده تحویل آن در آبان و آذر ۹۹ کرده بود. پس از آگهی، بلافاصله ماموران پلیس فتا دست به کار شدند و در کمتر از ۲۴ ساعت این متهم را در حوالی غرب تهران شناسایی و دستگیر کردند.

وی افزود: انگیزه متهم از این کار سرگرمی بوده که متاسفانه همین سرگرمی با احساسات و روح و روان مردم به ویژه خانواده‌هایی که بیمار کرونایی داشتند بازی کرده بود.   متهم با تشکیل پرونده و تکمیل مستندات تحویل مراجع قضایی شده است.

هشدار پلیس در مورد خرید واکسن های دروغین

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه تنها مرجع قانونی واگذاری  در خصوص داروی کرونا وزارت بهداشت و درمان  و آموزش پزشکی است، به شهروندان هشدار داد : فریب شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «فروش واکسن کرونا با برندهای مختلف داخلی و خارجی و مبالغ بسیار بالا» را نخورید.

وی در تشریح این خبر گفت: به دنبال انتشار اخبار واردات واکسن کرونا به کشور در مواردی شاهد آن بودیم که افراد سودجو با انتشار آگهی های فریبنده در فضای مجازی، ادعای فروش واکسن کرونا را دارند و از شهروندان می خواهند که برای خرید ثبت نام کنند، که اکثر این افراد توسط پلیس فتا موردشناسایی قرار گرفته و جهت سیر مراحل قانونی پرونده شان به مراجع ذی صلاح تحویل داده شدند.  

این مقام مسئول گفت: در تحقیقات انجام شده از متهمان محرز گردیده که این افراد سودجو؛ دارویشان تقلبی و جعلی بوده  و یا  اصلا دارویی در کار نبوده و صرفا به قصد سودجویی، سرقت های اینترنی، سرقت اطلاعات شخصی و کلاهبرداری دست به چنین اقدامی زده اند.

وی در ادامه به هموطنان توصیه کرد: فریب تبلغات پر زرق و برق فضای مجازی  با عنوان «ثبت نام و خرید واکسن کرونا» نخورند و به هیچ وجه به صفحه های تقلبی  ایجاد شده با عناوین مختلف  در این خصوص  اعتماد نکنند و از قرار دادن اطلاعات بانکی خود در اختیار گردانندگان این صفحات پرهیز کنند.

سرهنگ پاشایی با اشاره به اینکه هرگونه پیام در این خصوص در شبکه‌های اجتماعی یا ارسال پیامک به شهروندان قطعا فریب است، افزود: تنها مرجع قانونی واگذاری در خصوص داروی کرونا وزارت بهداشت و درمان است و هر گونه خبری در این خصوص قطعا  از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی می‌شود.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا ادامه داد: به شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «فروش واکسن کرونا با برندهای مختلف داخلی و خارجی و مبالغ بسیار بالا» اعتماد نکنید و به سایت‌ها و درگاه‌های پیشنهاد شده در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی مراجعه ننمایید  زیرا ممکن است دامی برای فیشینگ باشد.

این مقام انتظامی با تاکید بر اینکه شهروندان می توانند با هوشیاری خود و دریافت اطلاعات در خصوص واکسن کرونا از منابع معتبر و رسمی کشور دست افراد سود جو را در رسیدن به اهدافشان کوتاه کنند و قربانی تبلیغات فریبنده در این خصوص نشوند، گفت: پلیس فتا در رصدهای روزانه در صورت مواجهه با این گونه آگهی‌ها با مجرمان برخورد قانونی خواهد کرد.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا ضمن تاکید بر اینکه هرگونه تبلیغ، فروش و تزریق واکسن کرونا در فضای ‌مجازی ممنوع است،   بار دیگر هشدار داد: این ترفند مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از شهروندان است.

پاشایی افزود: همان طور که گفته شد مجرمان سایبری با شگردهای مختلف نظیر اعطای واکسن کرونا در قبال ثبت نام در تورهای مسافرتی یا تبلیغات فریبنده، ثبت نام آزمایشی انسانی تزریق واکسن کرونا در کشورهای خارجی به همراه تور توریستی و تفریحی، در صدد کلاهبرداری از متقاضیان هستند که در این راستا همه تحرکات و جریان های مشابه در کارگروه ویژه پلیس فتا در حال رصد است.

به گزارش ایرنا، سرهنگ پاشایی با بیان اینکه تنها مسیر واقعی دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی صرفا مجاری قانونی اعلام شده از وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی است، افزود: هرگونه تبلیغ و فروش دارو و واکسن از طریق فضای مجازی جرم تلقی می شود و با متخلفین این حوزه  برخورد قانونی خواهد شد.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا تاکید کرد: هموطنان در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  لینک مرکز فوریت‌های سایبری با ما درمیان بگذارند.

کد خبر: 12244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =