تاک‌شوهایی بدون اتاق فکر

به دنبال  موفقیت آماری «هم رفیق» حالا بازار برنامه‌های گفت‌وگو محور هم در پلتفرم‌های آنلاین نمایشی گرم شده است اما نظرات کارشناسان راجع به محتوای این برنامه‌ها و کم و کیف گفت‌وگوها چندان مثبت نیست.

به گزارش آتیه‌آنلاین، چند سالی می‌شود که شاهد نقش‌آفرینی بازیگران سینما در جایگاه اجرا هستیم. این جریان ابتدا با برنامه خندوانه و سپس دورهمی ایجاد شد اما با اجرای محمدرضا گلزار در در مسابقه برنده باش، پژمان بازغی در کودک‌شو، حمید گودرزی در پنج ستاره و بعد هم کودک‌شو، سام درخشانی در مسابقه ایران، پوریا پورسرخ در ایرانیش، کامران تفتی در وقتشه، مهران غفوریان و بعدتر هم نادر سلیمانی در اعجوبه‌ها، سروش صحت در کتاب‌باز، اکبر عبدی در عبدی‌شو و مجید صالحی در ام‌شو به اوج خود رسید. با این حال و  با وجود بالا بودن تب مجری‌گری در بازیگران جدا از رامبد جوان، مهران مدیری و سروش صحت که از چهره های  تلویزیونی شناخته شده بودند، سایر این بازیگران حتی  اکبر عبدی با تمام طنازیش در این عرصه چندان کامیاب نبودند.

شهاب حسینی نخستین چهره‌ای بود که در دور تازه مجری شدن ستاره‌ها، اجرای یک برنامه اینترنتی را به عهده گرفت. این بازیگر محبوب که اتفاقا کارش را با اجرا در تلویزیون و برنامه «اکسیژن» آغاز کرد، بعد از ۲۲ سال مجدد به عرصه اجرا روی آورد و پشت میز گفت‌وگوهای «هم‌رفیق» نشست. « «هم‌رفیق» به کارگردانی شهاب حسینی که میزبان چهره‌های مختلفی از دنیای هنر و ورزش، خصوصا سینما ست بنا به گفته سازندگانش قصد دارد به جای بحث‌های سیاسی و چالشی، از رفاقت‌ها بگوید و سراغ میهمان‌های ویژه‌ای برود که کمتر در برنامه‌های گفت‌وگومحور حضور داشته‌اند. اما شهاب حسینی در این برنامه تا اینجای کار نتوانسته است توقع خیلی ها را برآورده کند، کشیدن مدام دست‌ها روی هم و خنده‌های مکرر و حتی بی‌دلیل شهاب حسینی در طول اجرا نشان از عدم تسلط او بر کار اجرا می دهد. از طرفی انگار این برنامه اتاق فکر ندارد و کسی نیست که به حسینی بگوید باید چگونه از مهمانش سؤال بپرسد و چالش ایجاد کند.

با این حال به دلیل حضور شهاب حسینی که محبوبیت بسیاری میان دوستدارانش دارد این برنامه با استقبال عمومی فراوانی مواجه شد و طبق آنچه انتظار می‌رفت، به دنبال موفقیت آماری برنامه هم‌رفیق بسیاری دیگر نیز به صرافت بهره‌برداری از این موفقیت افتاده اند. این روزها همزمان برنامه «منو بشناس» با اجرای فرزاد فرزین خواننده موسیقی پاپ از پلتفرم‌های روبیکا و آیگپ در حال پخش است و به احتمال زیاد قرار است تا پایان فروردین‌ماه برنامه گفت‌وگو محور فیلیمو هم با اجرای بهرام رادان آغاز شود. علاوه بر تاک‌شوها، مسابقات تلویزیونی هم به پلتفرم‌های نمایشی کوچ کرده‌اند و رضا گلزار که با «برنده باش» به حوزه اجرای مسابقات تلویزیونی روی آورده بود، مسابقه «هفت خان» را در نماوا اجرا می‌کند.

تولید تاک‌شوها در حالی در پلتفرم‌ها رونق گرفته است که نظرات کارشناسان راجع به محتوای این برنامه‌ها و کم و کیف گفت‌وگوها چندان مثبت نیست. رضا درستکار منتقد سینما کوچ تاک‌شوها به پلتفرم‌ها را چندان موفق ارزیابی نمی‌کند و با انتقاد از سبک اجرای چهره‌ها در این برنامه‌ها می‌گوید: «سرگرم کنندگی بد معنا شده. سینمای امریکا سرگرم کننده است اما نتیجه دارد. سرگرم کنندگی ما هیچ نتیجه‌ای ندارد. آن چیزی که در پلتفرم به‌عنوان تاک شو پخش می‌شود هیچ عایدی برای مخاطب ندارد. من چقدر بنشینم پای صحبت های هنرمندان مختلف تا بفهمم چه رنگی را دوست دارند ویا چه غدایی را می‌پسندند. فضای تمام گفت‌وگوها فاقد محتواست. برنامه روی چهره‌ها تکیه کرده و تنها جذابیت اولیه برای نسل جوان دیدن همین چهره‌هاست. درجه بالایی از خودشیفتگی در اجرای اغلب آنها دیده می‌شود، بدون مطالعه و اتاق فکر جلوی مصاحبه شونده حاضر می‌شوند و در نتیجه از گفت‌وگوها هم چیزی بیرون نمی‌آید. تمام این تاک‌شوها فاقد محتوای فکری و درونی است، مخاطب را خام می‌کند اما در مقابل برنامه عادل فردوسی‌پور چون صاحب فکر است و ته‌ته‌اش بیداری است، مجوز پخش نمی‌گیرد. جرم تو همین بس که می‌اندیشی. انگار بناست تفکر تعطیل باشد.».

کد خبر: 12241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =