استمرار حضور کتاب و فرهنگ کتابخوانی در زندگی کودکان

وزیر آموزش در پیامی توییتری به مناسبت روز جهانی کتاب کودک خواستار استمرار و ترویج حضور کتاب و فرهنگ کتابخوانی در زندگی کودکان شد.

به گزارش آتیه آنلاین، محسن حاجی میرزایی در این پیام گفت: ‌علاقه به مطالعه و انس کودکان با کتاب، با تقویت تخیل، توسعه واژگان، تفکر خلاق، بهبود کیفیت زندگی و فرهیختگی نسل آینده همراه است.

وی در ادامه اظهار داشت: پنجاهمین سال روز جهانی کتاب کودک فرصت ارزشمندی است تا استمرار حضور کتاب در زندگی کودکان و توسعه فرهنگ کتابخوانی را ترویج دهیم.

استمرار حضور کتاب و فرهنگ کتابخوانی در زندگی کودکان

روز جهانی کتاب کودک ۲ آوریل (برابر با ۱۴ فروردین) به افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده داستان‌های کودکان نامگذاری شده‌است.

هر سال در این روز توسط دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) مراسم باشکوهی به مناسبت برای بزرگداشت مقام کتاب کودک و ادبیات کودک و نوجوان در کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود و مدیریت آن را این دفتر که از سال ۱۹۵۳ میلادی در سوئیس آغاز به کار کرده‌است برعهده دارد.

مراسم این روز هر سال در یکی از کشور جهان که عضویت دارد برگزار می‌شود و این کشور پوستر و پیام روز جهانی کتاب را تهیه می‌کند.

روز جهانی کتاب کودک از سال ۱۳۴۹ در ایران به رسمیت شناخته شده‌است و وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۰ روز ۱۴ فروردین هر سال را روز جهانی کتاب کودک در ایران اعلام کرد.

مراسم بزرگداشت این روز هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود و ایران نیز در سال ۱۳۷۱ (۱۹۹۲) برگزارکننده این مراسم بود.

کودکان به عنوان آینده سازان کشور نیازمند آموزش و فرهنگ سازی در بخش مطالعه و کتابخوانی هستند و سرمایه گذاری در این بخش به نوعی متضمن نگاه آینده نگر دولت ها در این بخش است.

بدون تردید یکی از شاخص های اساسی، اثرگذار و زمینه ساز در حوزه تقویت و نهادینه سازی فاکتورهای پیشرفت و توسعه متوازن در کشورها توجه، تمرکز و فرهنگ سازی در حوزه کتابخوانی آنهام در بین کودکان و نوجوانان است.

سرانه مطالعه در کشورها در عین حال که یکی از شاخص های توسعه یافتگی است یکی از فاکتورهای حرکت در مسیر توسعه نیز به حساب می آید.

یکی از آخرین آمارهای حوزه مطالعه در ایران نشان دهنده این است که ۵۸ درصد ایرانیان مطالعه غیردرسی ندارند و میزان مطالعه این بخش از جامعه به صورت میانگبن ۷ ساعت و ۴۱ دقیقه در ماه است. بر این اساس در حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران با مطالعه کتاب های غیردرسی بیگانه هستند.

گفتنی است که سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۷ عنوان کرده است که سرانه مطالعه در ایران ۱۲.۵ دقیقه در شبانه روز است که و توجه به آمار سرانه مطالعه کشور نشان میدهد که در بخش فرهنگ سازی و زمینه سازی مطالعه از کودکی و نوجوانی موانع مختلفی وجود داشته است که در حال حاضر با این آمار در سطح کشور مواجه هستیم و ضرورت برنامه ریزی های آموزشی کارآمد بیشتر از گذشته نمایان شده است.

کد خبر: 12063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =