صالحی: مشکل مذاکره ایران و آمریکا حل شده است

ایران و آمریکا روز جمعه بر سر مذاکره «غیرمستقیم» با حضور دیگر قدرت های جهانی برای بازگشت دوجانبه به برجام به توافق رسیدند. علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه بن بست برجام درحال شکسته شدن است ،‌گفت: اینکه موضوع گفت و گوها درباره برجام وارد مرحله فنی شده و از کشمکش‌های اولیه گذشته، به معنای شکسته‌ شدن بن بست‌های اولیه و موضوعی «نوید بخش» است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در پایان نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام از توافق بر سر پیگیری گفتگوهای خود طی هفته آینده در وین خبر دادند. آمریکا حضورش در مذاکرات هفته آینده در وین را تائید کرده و گفته برای گفتگوی «مستقیم» با ایران آمادگی دارد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این مذاکره «غیرمستقیم» که سه‌شنبه در وین پیگیری می‌شود را «گامی سالم و رو به جلو» توصیف کرد. در مقابل محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان گفتگوی «مستقیم» با واشنگتن را «غیرضروری» دانست. او در توییتی که دیروز منتشر کرد، نوشت: «در نشست مجازی برجام، ایران و اتحادیه اروپا توافق کردند، مذاکرات حضوری در وین  را سه شنبه از سر بگیرند. هدف لغو سریع تحریم‌های هسته‌ای و اقدام برای حذف همه تحریم‌ها و اقدامات متقابل ایران برای بازگشت به تعهدات است و جلسه بین ایران و آمریکا غیرضروری است.» 

از سوی دیگر هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان از توافق طرف‌های مناقشه بر سر پرونده هسته‌ای ایران برای دیدار در وین استقبال کرد. وی افزود که کشورش به همراه فرانسه و بریتانیا طی هفته های اخیر برای «اجرای کامل» برجام تلاش زیادی انجام داد.

آمریکا پیش از این از برگزاری جلسه استقبال کرده بود و روسیه استقبال آمریکا را نشانه تغییر رویکرد این کشور می‌داند. هدف از برگزاری این اجلاس یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اعلام شده است. خبرگزاری آلمان جمعه دوم آوریل به نقل از دیپلمات‌های اروپایی خبر برگزاری جلسه کمیسیون برجام را منتشر کرده است. 

عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران نیز در این باره گفت: «هیات ایرانی هیچ گونه مذاکره‌ای با هیات آمریکایی در هیچ سطحی نخواهد داشت.» برخی رسانه‌ها پس از نشست مجازی روز جمعه گزارش دادند که آمریکا نیز قرار است در مذاکرات هفته آینده کمیسیون مشترک برجام در وین حضور داشته باشد. واشنگتن ساعاتی بعد این گزارش‌ها را تائید کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از برگزاری نشست مجازی روز جمعه گفت که هدف از گفتگوهای هفته آینده در وین «زمینه چینی» برای بازگشت آمریکا به برجام است. بنا به اعلام اتحادیه اروپا قرار است جوزپ بورل در وین به طور جداگانه با همه طرف‌های برجام و آمریکا رایزنی کند. انریکه مورا از مسئولان ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست روز جمعه را برعهده داشت، گفتگوهای انجام شده را «مثبت» ارزیابی کرد.

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین پس از جلسه مجازی نیز در روز جمعه گفت: «به نظر می‌رسد در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم اما طی مسیر پیش رو راحت نخواهد بود و تلاش های زیادی می طلبد. به نظر می رسد طرف های اصلی برای آن آماده هستند.»

صالحی: مشکل را دور زده ایم


دولت جو بایدن از همان ابتدای کار از آمادگی آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای سخن گفته است. اما آمریکا بازگشت به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران را منوط به بازگشت کامل جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی کرده است. ایران هم در واکنش به این سیاست اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و اکنون آن کشور باید با بازگشت خود به توافق هسته‌ای، گام نخست را بردارد.

خبرگزاری آلمان با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران، از محدود بودن زمان برای حل مناقشه بین دو کشور ایران و آمریکا سخن گفته است. مناقشه‌ای که به احتمال خیلی زیاد پای آن به انتخابات ریاست جمهوری آینده هم باز شود. اما دیشب دکتر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی که در کلاب هاوس حضور یافته بود گفت: ایران و آمریکا به این نتیجه رسیدند که بن بست مذاکرات را کنار بگذارند.

وی در پاسخ به سوال محمود صادقی نماینده پیشین مجلس گفته مشکل اینجا بود که ایران و آمریکا هر کدام می‌گفتند دیگری قدم اول را بردارد، اما الان این مشکل حل شد و آن را دور زدیم.

رییس سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به سوال علی علیزاده فعال سیاسی ساکن لندن درباره عاقبت مشکل ایران و آمریکا، گفت در این ۴۲ سال تلاش شد جمهوری اسلامی ساقط شود، اما این اتفاق نیفتاد، زیرا ایران مانند یک آهن گداخته است که روز به روز قوی‌تر شده است، اما اکنون آمریکا به این عقلانیت رسیده که نباید به ایران فشار بیاورد و مذاکره کند، اما برای این موضوع و رسیدن به استقلال هم هزینه دادیم. ایران کلید طلایی منطقه است و آمریکا اکنون به این درک رسیده است.

علیرضا نامور حقیقی سوال کننده دیگری بود که پرسید: ایران باید در حوزه سایبری سرمایه‌گذاری می‌کرد، اما تمام ماجرا را به سمت هسته‌ای برد. در جنگ هم به نقطه‌ای رسیدیم که مجبور شدیم، ادامه ندهیم. الان آمریکا چه چیزی باید بدهد که ایران از هسته‌ای دست بکشد و آن را تاخت بزند؟

صالحی هم در پاسخ گفت: برای تاخت زدن قدرت ابتدا باید قدرت داشت. ما نباید عنصر قدرت را فراموش کنیم زیرا دنیا دنیای عدالت خواهی نیست. همین دیروز آنتونی بلینکن گفت بزرگترین دشمن ما چین است. خط قرمز زمانی در جنگ اراده‌ها تعیین می‌شود. ما کشور صاحب عقلانیت سیاسی هستیم و اینطور نیست که همینجور برویم که سرمان به سنگ بخورد در جنگ نتیجه چه شد؟ ایران جام زهر را نوشید اما صدام را از ته چاه بیرون کشیدند. اگر ایران کشور فکسنی و دسته چندم بود که تا الان ایران را له کرده بود.

نگار مرتضوی تحلیلگر ایرانی ساکن آمریکا درباره بازگشت کامل ایران به تعهدات سوال پرسید و اطلاعاتی درباره برجام پلاس نیز جویا شد که چقدر برای این موضوع آمادگی وجود دارد و چه بده بستان‌هایی برای این مسئله مورد نیاز است؟

صالحی گفت: بازگشت کامل به تعهدات زمان می‌برد اما می‌توانیم آن را فریز کنیم. یعنی اگر نیاز شد دو طرف کاری کنند، ایران درجات غنی‌سازی را متوقف می‌کند. ایران زنجیره‌های غنی سازی جدیدی دارد که توقف آن زمان می‌برد و باید تحت نظارت آژانس فرصت بدهیم و همه آنها را جمع کنیم. مثلا در صورت بازگشت آمریکا به برجام، غنی سازی ۲۰ درصد را همان لحظه می‌توانیم، متوقف کنیم. اما درباره برجام پلاس، ما چنین چیزی را قبول نداریم.

کد خبر: 11977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =