توسعه کشور از مسیر تربیت نیروی انسانی ماهر است

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در مراسم افتتاح همایش مدیران، معاونین ستادی و ادارات کل استان کرمان گفت: بی تردید توسعه کشور در گرو تربیت نیروی ماهر است.

به گزارش آتیه آنلاین از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، همایش مدیران، معاونین ستادی و ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای کشور با حضور علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان فنی و حرفه ای و علی زینی وند استاندار کرمان و مدیران و معاونین ستادی و استانی سازمان،  امروز، ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ در استان کرمان آغاز شد.

معاون وزیر تعاون افزود: جهان با سرعت رو به تغییر است و این موضوع را باید به ویژه در قرن جدید جدی گرفت و نباید کسی خود را از جریان سرعت تکنولوژی جدا بداند، چرا که جا ماندن از این جریان هزینه‌ هنگفتی دارد.

وی بیان کرد: ضرورت دارد ساختار سیستم آموزش کشور خود را با تغییرات جهانی وفق دهد و از سبک آموزش های دهه ۶۰ و ۷۰ فاصله گرفت تا نگاه به حوزه های مختلف آموزشی و مهارتی هم گام به مقتضیات زمان شکل بگیرد.

هاشمی تصریح کرد: انقلاب صنعتی چهارم در حال شکل‌گیری است، به نحوی است که هر سیستمی خود را با این تغییرات مواجه نکند متضرر خواهد شد.

وی افزود: نمونه این موضوع را می‌توان در شیوع کرونا در جهان دید که آموزش ها را دستخوش تغییر کرد و آموزش ها را به سوی الکترونیکی و مجازی سوق داد.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در دنیای امروز عمر مهارت ها کاهش یافته است و افراد صاحب مهارت نمی توانند به مدت طولانی از یک مهارت بهره بگیرند، بلکه الزامی است مهارت خود را مطابق نیاز بازار به روز کنند.

هاشمی، با اشاره تشکیل دولت های دیجیتال، گفت: برخی دولت ها «رویکرد وزرای هوش مصنوعی» را انتخاب کرده اند، که با توجه به چنین رویکردهایی لزوم تحول در سیستم آموزش و مهارتی بیش از پیش حائز اهمیت است.

هاشمی اظهار داشت: مهمترین راه رسیدن به کشوری پیشرفته و توسعه یافته، توجه به «نیروی انسانی ماهر» است، باید به تفکرات ارزش داد و با استفاده از نیروهای نخبه فنی و حرفه‌ای در درون سازمان، از تکثر آرا برای تعالی سازمانی استفاده کرد.

وی در همین رابطه با اشاره به تشکیل پارلمان ملی کارشناسان و مربیان کشور، گفت این پارلمان با رویکرد توجه به افکار و نظرات با محوریت توسعه سرمایه‌های اجتماعی فعال شده است.

هاشمی از فعالیت ۱۷ دپارتمان تخصصی مهارت در سازمان فنی و حرفه ای تا قبل از آذر ۹۸ خبر داد و گفت: در ۳۲ سفر استانی  تعداد دپارتمان های مهارتی به ۶۷ مورد افزایش یافته است که هریک با توجه به ظرفیت های موجود و شرایط اقلیمی استان ها راه اندازی شده اند.

معاون وزیر کار از واگذاری پروژه ای با ظرفیت اشتغال ۵ هزار نیرو و  ارزش ۷۷ میلیارد تومان قرارداد، از سوی وزارت نفت به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشورخبر داد و افزود دپارتمان های مرتبط با این پروژه در سال جاری فعالیت خود را آغاز می کنند.

هاشمی با اشاره به نقش مهم استانداران در پیشبرد اهداف مهارتی در استان ها خاطر نشان کرد: برای اولین بار در سطح کشور شورای های مهارت در استان‌ها با مشارکت استانداران فعال شده است که همه مدیران کل باید به این شورا توجه ویژه داشته باشند.

تخصیص بودجه آموزشی برای مهارت آموزی ضروری است

در این همایش علی زینی وند، استاندار کرمان گفت: شکل گیری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با دیدگاه راهبردی همراه بوده است.

زینی‌وند گفت: حوزه آموزش از مدرسه تا آموزش عالی گسترش خوبی داشته اما با جمعیت گسترده ای از جوانان فارغ التحصیل بیکار مواجه هستیم که فاقد مهارت هستند و از سوی دیگر با مشاغل بلاتصدی با نیازهای مهارتی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه توجه شورای مهارت استان ها و هزینه ها به سمت تجهیزات و امکانات و آموزشهای مهارتی جلب شده است، قابل تقدیر است، افزود: تخصیص بودجه آموزشی کشور به مهارت آموزی لازم است و باید مهارت ها بر اساس نیازهای آینده کشور و بازار کار دیده شوند، چرا که مهارت های سنتی در آینده جوابگو نخواهد بود.

استاندار کرمان بیان کرد: سهم اشتغال استان از بخش خدمات ۳۷ درصد و پایین تر از میانگین کشور است و با مهارت و تمرکز بر آموزش های مهارتی می توان موجی از اشتغال در استان ایجاد کرد.

کد خبر: 11829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =