کرونا، بازار آنلاینِ کتاب را پر سود کرد

اگرچه  در سالی که گذشت میزان فروش کتاب‌های کاغذی کاهش چشمگیری داشت اما میزان اقبال به نشر الکترونیک پس از شیوع ویروس کرونا پنج برابر رشد پیدا کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، سرانه مطالعه، میانگین مدت زمان مطالعه یک نفر در هر شبانه‌ روز است. به این معنا که برای به دست آوردن عدد سرانه، زمان کتاب خواندن افراد یک جامعه با هم جمع و به تعداد آن‌ها تقسیم می‌شود. همه کشورهای جهان وضعیت کتاب و کتاب خوانی در کشورشان را اینگونه ارزیابی می‌کنند . در ایران با اینکه رشد علمی در وضعیت مناسبی قرار دارد اما همه افراد جامعه مطالعه نمی کنند و سطح آگاهی های افراد فاصله عمیقی با یکدیگر دارد. بنابر این مطالعه فقط در بین شمار اندکی از ایرانیان جریان دارد و حتی بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان نیز جز کتاب درسی، مطالعه دیگری ندارند.

در سالی که گذشت، مشکلات فضای فرهنگی و ادبی کشورمان مانند تمام حوزه‌های دیگر به دلیل درگیری با  مسائل و مشکلات همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر از گذشته شده و با برگزار نشدن نمایشگاه کتاب و کاهش حضور مردم در کتاب فروشی‌ها به دلیل قرنطینه و پروتکل‌های بهداشتی، علاوه بر رکود، مشکلات اقتصادی فراوانی پیش روی ناشران قرار گرفته است.

در همین راستا، در سال جاری تولید و تجدید چاپ بسیاری از کتاب‌ها یا به تعویق افتاده یا لغو شده و این مسئله خسارت‌های فراوانی به ناشران وارد کرده است اما از سوی دیگر، استقبال از کتاب‌های الکترونیک و صوتی در چند ماه گذشته یا فروش آنلاین کتاب توسط ناشران با رشد قابل توجهی همراه بوده است. در واقع به دنبال بازشدن پای ابزارهای الکترونیکی، همه رفته‌رفته خود را با الکترونیکی شدن سازگار کردند و کتاب و کتاب‌خوانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند و رشد پنج برابری استفاده از نشر الکترونیک و اقبال به سمت کتاب‌های صوتی در یک سال گذشته، حکایت از این دارد که عادت کتابخوانی ایرانی‌ها در حال تغییر است.

این تغییرات بنابر روی آوردن مردم به فضای مجازی در کتابفروشی‌ها ایجاد شده است و ناشران و کتاب‌فروشی‌هایی که این کار خلاقانه را انجام ندهند محکوم به شکست هستند چرا که به تدریج از چشم مخاطبان دور و نهایتاً فراموش می‌شوند.

کد خبر: 11810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =