کیش همچنان نوید توسعه دارد

تداوم توسعه در جزیره کیش به عنوان نگین خلیج فارس همواره یکی از مطالبات است که ۱۷۰ طرح در حال اجرای این جزیره نشان از ادامه توسعه همه جانبه این نقطه از سرزمین جمهوری اسلامی برای بالندگی اقتصادی است.

به گزارش  ایرنا، هم اکنون در جزیره کیش ۱۷۰ طرح عمرانی و خدماتی به ارزش حدود ۳۰ هزار میلیارد ریالی در حال احداث است که نشان از چرخیدن چرخ اقتصاد در این جزیره با وجود شرایط  شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی است.

این طرح‌ها که عمدتا با ماهیت توریستی و در راستای جذب گردشگران احداث می‌شود که اجرای همه آنها در سایه جذابیت‌های سرمایه گذاری و برای سود آوری آغاز شده و نویدی برای توسعه بیش از پیش فعالیت‌های جزیره در مهمترین پتانسیل اقتصادی آن است.

تداوم توسعه در جزیره کیش نیازمند یک حمایت همه‌جانبه است که سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان نماینده دولت عهده دار این حمایت‌ها شده و هم اکنون با قرار گرفتن در کنار سرمایه گذاران به دنبال آن است قدرت اقتصادی گردشگری جزیره را ۲ چندان کند.

حمایت‌ها برای تداوم توسعه در این جزیره به گونه ای بود که دکتر روحانی روز پنجشنبه از تقویت زیرساخت‌های گردشگری این جزیره قدردانی کرد چراکه که علی رغم قرار گیری در شرایط کرونایی مسوولان جزیره به منظور گردش اقتصاد جزیره اعمال محدودیت‌ها را به جای اعمال ممنوعیت‌ها انتخاب کرده اند.

سفر ارزان به کیش

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها گفت: این سازمان تحقق این شعار در برنامه های مختلف درون و برون سازمانی را در دستور کار قرار داده که ارزان کردن سفر به این جزیره از مهمترین آنها است.

جعفر آهنگران اضافه کرد: در این راستا اتمام طرح نیمه تمام پایانه فرودگاه بین‌المللی کیش تا پایان ماموریت دولت تدبیر و امید در حال پیگیری است که با بهره‌برداری از آن ظرفیت پذیرش گردشگر در این پایانه به ۶ میلیون نفر در هر سال می‌رسد.

وی با بیان اینکه هدف از ارزان کردن سفر به کیش جلوگیری از انحصار سفر به این جزیره توسط چند گروه خاص است افزود: باز گرداندن سازمان هواپیمایی کیش ایر به کیش از دیگر برنامه های مورد پیگیری این سازمان برای کاهش هزینه تمام شده سفر به این جزیره  است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش یادآور شد: برای تحقق این مهم باید مجددا از دولت، رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد خواسته شود تا کیش‌ایر به کیش برگردانده شده و بخشی از آن در اختیار ساکنان منطقه قرار گیرد و این سازمان نیز با تامین و اختصاص اعتبار برای آن، به نوسازی این ناوگان بپردازد.

رشد هفت هزار میلیارد ریالی جذب سرمایه گذاری در کیش

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه کاهش بروکراسی تولید و ایجاد بازار خرید ۲ مقوله اصلی حمایت از تولید است افزود: سال گذشته با وجود مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های کرونایی، با همکاری آحاد جامعه در کیش رونق نسبی بدست آمده است.

داریوش سلیمی اضافه کرد: این مشکلات مانعی برای افزایش سرمایه گذاری در جزیره نبوده به طوریکه رقم جذب سرمایه‌گذاری سال ۹۸ حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال بود که سال ۱۳۹۹ این رقم با اجرای ۵۲  طرح مختلف به ۴۷ هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی اضافه کرد: در جزیره هم اکنون ۱۷۰ طرح عمرانی مختلف با حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی در حال اجرا است که سازمان منطقه آزاد در صدد است به عنوان نماینده دولت در جزیره جذابیت‌های سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰ را افزایش دهد.

سلیمی با اشاره به اینکه گردشگری در کیش همواره در اولویت اول قرار داشته و نقش جدی در حوزه تجارت و اقتصاد جزیره دارد، ادامه داد: ۵۰ هتل در حال ساخت و افزایش ظرفیت ۱۳هزار و ۵۰۰ تخت مسافر، باعث افزایش ظرفیت‌های تفریحی آن خواهد شد.

حذف برخی قواعد دست و پاگیر مناطق آزاد ضروری است

وی یادآور شد: هم اکنون در منطقه آزاد تجاری کمیته‌های گمرک، توسعه تجارت و صنعت و جذب گردشگر برای کاهش بروکراسی‌ها و هزینه‌های تولید به عنوان تحقق بخشی از شعار سال ۱۴۰۰ تشکیل شده است.

سلیمی افزود: گذر از چالش‌های پیش روی مناطق آزاد  نیازمند عزم ملی و توجه ویژه قوه‌های مجریه و مقننه و دبیرخانه مناطق آزاد است تا قواعد دست و پاگیر از مقابل این مناطق و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی برداشته شود که انتظار می‌رود با اهتمام به بیانات مقام رهبری، این همت ایجاد شده و از این معضلات نیز عبور کنیم.

مجموعه گردشگری و ورزش‌های زمستانی پنگوئن و مرحله دوم برج ساحلی پرشین کیش روز پنجشنبه با دستوررییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

برای اجرای این طرح‌ها ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که در نتیجه آن برای ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

جزیره کیش یکی از چهار مناطق گردشگر پذیر جنوب غرب آسیا بوده که همه ساله حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر پذیرش می‌کرد که در سال گذشته به حداقل ممکن رسیده است.

پذیرش مسافر کیش در تعطیلات عید نوروز سال ۱۴۰۰ نیز به نسبت نوروز سال ۱۳۹۸ (قبل از شیوع کرونا) حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

تفریحات آبی، پارک ساحلی، لاک‌پشت‌های دریایی، آب انبار دوقلو، شهر باستانی حریره، شهر زیر زمینی کاریز، ساحل مرجانی، کشتی یونانی، مراکز خرید و رستوران‌های دریایی از جمله ظرفیت‌های گردشگری جزیره کیش است.

جزیره کیش از جزیره های استان هرمزگان با بیش از ۹۱ کیلومتر مربع مساحت در ۱۸ کیلومتری کرانه جنوبی ایران واقع شده که در گذشته آن را قیس می خواندند.

این جزیره از دیرباز تاکنون به دلیل موقعیت استراتژیک، زیبایی های بی نظیر و توسعه همه‌جانبه اقتصادی و گردشگری مقصد گردشگران و فعالان حوزه تجارت و اقتصاد بوده و همواره یکی از مطرح ترین مناطق آزاد کشور محسوب می‌شود.

کد خبر: 11654

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =