تعداد مبتلایان به کرونای انگلیسی در مازندران به ۹۴ نفر رسید

دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل آمار مبتلایان به ویروس کرونای انگلیسی در این استان را ۹۴ نفر اعلام کردند و از مرگ یکی از مبتلایان خبر دادند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در مازندران طی کمتر از ۱۰ روز سه برابر شده است.

کرونای انگلیسی نخستین بار ۲۴ اسفند ماه سال ۹۹ با شناسایی ۲ بیمار در قائمشهر وارد مازندران شد و تعداد مبتلایان هم تا آخرین روز ماه اسفند به ۳۰ نفر رسیده بود.

از مجموع مبتلایان شناسایی شده استان به ویروس جهش یافته ۵۱ نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ۴۳ نفر نیز در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بابل هستند.

سرپرست روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشکاه علوم پزشکی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : آمار شناسایی شده مبتلایان به ویروس جهش یافته انگلیسی حتماً با واقعیت فاصله داشته و ممکن است تعداد واقعی مبتلایان به این ویروس بسیار بیشتر از میزان شناسایی شده باشد.

دکتر سیمین بابایی ضمن اشاره به سرعت بالای انتقال ویروس جهش یافته، افزود : تعداد قابل توجهی از افرادی که به عنوان ابتلا به ویروس کرونای معمولی وارد قرنطینه خانگی می‌شوند، ممکن است مبتلایان به ویروس جهش یافته باشند.

وی تاکید کرد : اما هر بیماری که به ویروس جهش یافته مبتلا شده و از سوی مراکز بهداشتی و درمانی شناسایی شود، بیمار و اطرافیانش توسط تیم های تعیین شده مورد قرنطینه قرار گرفته و اطرافیان و کسانی که با آنها در ارتباط بودند نیز مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت کرونایی استان را بشدت خطرناک توصیف کرد و گفت : آمار بستری ها و مراجعان مبتلا به بیماری کووید-۱۹ از چند روز پیش روند افزایشی خود را آغاز کرد.

گسترش چتر تست گیری کرونایی در شهرستان بابل

سرپرست روابط عمومی دانشکاه علوم پزشکی بابل نیز علت افزایش ناگهانی مبتلایان به کرونای جهش یافته در این شهرستان را عادی انگاری اجتماعی و تجمعات در دورهمی ها و حضور بدون فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی همچون بازارها دانست و گفت : سرعت این نوع ویروس بشدت بالا است و به طور حتم این ویروس در کوتاه ترین زمان به اطرافیان فرد بیمار منتقل می شود.

دکتر مهدی شهبازی همچنین به آمار بالای مبتلایان به این ویروس اشاره کرد و افزود : علت اصلی گسترش چتر تست گیری دانشگاه علوم پزشکی بابل است که بر خلاف دیگر مناطق و با توجه به صرف هزینه بالاتر از تست های کرونایی معمولی برای تقریبا تمامی مبتلایان به کووید - ۱۹ تست ویروس جهش یافته را انجام می دهد.

وی نیز آمارهای واقعی را بیش از تعداد شناسایی شده عنوان کرد و گفت : در حال حاضر ۱۰ تا ۲۰ درصد بستری های کرونایی استان مبتلا به ویروس جهش یافته هستند که در حال گسترش است.

سرپرست روابط عمومی دانشکاه علوم پزشکی بابل شمار بستری های کرونایی این دانشکاه را تقریبا بدون تغییر و متوقف اعلام کرد و گفت : پیش بینی می شود در هفته های آینده رشد قابل توجهی را در تعداد بیماران بستری و مراجعان سرپایی داشته باشیم.

شهبازی همچنین از بروز علائم افزایشی شدن تعداد بیماران کوویدی در این شهرستان خبر داد و گفت: ریشه اوج گیری دوباره همه گیری کرونا را باید در رفتارهای عادی انگارانه نوروزی مردم و کاهش فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی دید.  

کرونای انگلیسی از ۳۰ شهریور ماه سال گذشته در کشور انگلستان شیوع یافت و اندکی بعد با سرعت زیادی به کشورهای دیگر رسید. این ویروس به طور رسمی نخستین بار ۲۴ اسفند ماه سال گذشته با مثبت شدن تست ۲ بیمار مشکوک در قائمشهر وارد استان مازندران شد که در عرض کمتر از یک هفته شمار مبتلایان به این ویروس ۱۵ برابر شد.

این گونه جدید کروناویروس ۱۷ موتاسیون دارد که مهم‌ترین آن N۵۰۱Y در پروتئین اسپیک (spike) است. ویروس از پروتئین اسپیک برای ارتباط با گیرنده ACE۲ بدن انسان و ورود به سلول‌ها استفاده می‌کند. موتاسیون در این پروتئین می‌تواند موجب افزایش قابلیت عفونت‌زایی و پخش ویروس شود.

در حاضر ٥۲۵ بیمار کرونایی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند و از این تعداد ۱۲۶ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند

کد خبر: 11580

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =