غربت موسیقی نواحی

زنگ خطر فراموشی موسیقی نواحی یا همان موسیقی اصیل ایران با هجوم قطعات موسیقی شبه پاپ که رنگ و بویی از علم موسیقی نبرده‌اند، خیلی وقت است که به صدا درآمده است.

به گزارش آتیه آنلاین، مدت هاست که موسیقی نواحی ما به دلیل فقدان پژوهش و نبود بودجه کافی برای حمایت از استادان این حوزه به منظور پخش و تکثیر این نوع موسیقی در حال فراموشی است.از طرفی با  ورود موسیقی بی‌هویت، سلیقه مخاطب جوان به سمت و سویی کشیده شده که نمی‌تواند اثر خوب را گوش کند و با آن ارتباط برقرار کند. به گونه ای که درصد زیادی از آنها حتی به اندازه یک خط درباره موسیقی‌های مقامی و فولکلوریک بخش‌های مختلف سرزمینشان اطلاعات ندارند و بدیهی ست وقتی تو درباره یک موضوع هیچ چیزی نمی‌دانی، نمی‌توانی به آن علاقمند باشی. گسترش شبکه های اجتماعی، امکان دانلود رایگان، ایجاد صفحه هات شخصی برای خوانندگان با طرفداران میلیونی، حضور آن ها در رسانه ملی و ... کار را به جایی رسانده که جوانان عملا امکان انتخاب  آثارموسیقی فاخر را ندارند.

در واقع این تنزل سلیقه ی مردم در موسیقی به واسطه ی این است که‌ مردم موسیقی خوب نمی‌شنوند زیرا ارگانهایی که وظیفه ی اصلی آنها این است که مردم را با موسیقی آشنا کنند کار خود را به خوبی انجام نمیدهند؛ مردم نیز با هر سلیقه ای که برای آنها تعریف شود پیش میروند.این روزها می بینیم که در برنامه‌های مختلف تلویزیون، خوانندگان پاپ بسیاری به عنوان مهمان حضور پیدا کرده و به اجرای قطعاتی از آثار خود می‌پردازند؛ آثاری که چندان هم دارای کیفیت بالایی نیستند و اشعار و ترانه‌های آن نیز چنگی به دل نمی‌زنند.

این مشکل گاه آنقدر وخیم است که هر از چند صباحی می‌بینیم و می‌شنویم که فلان هنرمند نوازنده ساز محلی که اتفاقا دیگر نمونه‌ای از ایشان هم نداریم در فقر و بدبختی از دنیا رفته است، در حالی که تا زمانی که در قید حیات بودند توجهی به آن ها نشد و ناشناخته باقی ماندند، نسل جدید کمتر از آنها آموزش دیده‌اند و در نهایت گنجینه‌های بزرگی را با خود به زیر خاک بردند.

در واقع با طی شدن همین روند، در آینده تنها سایه‌ای از موسیقی اقوام و نواحی باقی خواهد ماند و آسیب‌هایی جدی به فرهنگ و موسیقی کشور وارد می شود. در این میان تنها نسل جوان می توانند موسیقی اقوام را از خطر فراموشی و نابودی نجات بدهند چرا که بزرگانی که طلایه دار موسیقی اقوام بوده اند یا فوت کرده اند یا در روزگار کهنسالی هستند و عجبا که هیچ کسی توجهی به این امر مهم نمی‌کند.

نگاه این موسیقی اصیل تنها به جوانان است چراکه مسئولان و متولیان امر مهم موسیقی اگرچه روی این صندلی‌ها نشسته‌اند که به مشکلات سر و سامان بدهند و وضعیت را از آنچه که هست بهتر کنند اما هیچ اقدامی در جهت رفع مشکلات  موسیقی نواحی و هنرمندانش انجام نمی‌دهند و حتی در این ایام که همه فعالان عرصه هنر و موسیقی با مشکلات مالی عدیده مواجهند، چاره‌ای برای مشکلات هنرمندان موسیقی‌های نواحی و فولکلوریک در شهرها و روستاهای مختلف نمی کنند  . حالا دیگر مدتهاست این هنرمندان دریافته‌اند که برای فعالیت در عرصه هنر هیچ حامی و پشتیبانی ندارد...

کد خبر: 11254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =