دردسرهای کرونا برای صنعت نشر

سال‌هاست که گرانی کاغذ و پیامد های آن یکی از معضلات اصلی در حوزه انتشارات است و حالا فعالان این بازار نگران افزایش دوباره قیمت‌ها هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، قیمت کاغذ و رکود اقتصادی ناشی از کرونا، بالا رفتن قیمت کتاب و کاهش شمارگان آن را نیز به دنبال داشته، از طرفی سبب شده تا در ماه‌های اخیر کتاب‌های زیادی منتشر نشوند و بسیاری از کتاب‌ها در نوبت چاپ باقی بمانند. بدین ترتیب ناشران با ضررهای فراوانی روبرو شده اند و چرخه تولید و نشر در شرایط بدی قرار دارد  تا جایی که شماری از ناشران پای خود را از این عرصه عقب کشیده اند و تعدادی از صاحبان روزنامه‌ها و مجلات هم از خیر فعالیت در عرصه مطبوعات گذشته‌اند.

در واقع نوسان نرخ ارز که ثبات بازار بسیاری از کالاها را برهم زده؛ عامل اصلی این گرانی ست و البته نوسانات نرخ آن با انتشار و فروش کتاب رابطه مستقیم دارد. اما موضوعی که بر کاهش هر چه بیشتر مطالعه در جامعه بسیار دامن خواهد زد  اینکه با بالا رفتن قیمت کاغذ و به دنبال آن افزایش قیمت کتاب، قدرت خرید مردم برای تهیه یک جلد کتاب دشوارتر از گذشته شده است.

زمانی مهم‌ترین دغدغه اهالی نشر فرهنگ سازی درباره کتاب و نشان داده اهمیت آن برای رشد فرهنگی جامعه بود، حالا با گسیخته شدن افسار این گرانی‌ها، اگر در گذشته  خانواده‌ها سالی چند کتاب برای کودک خود تهیه می‌کردند در حال حاضر با قیمت‌های بالای کتاب دیگر خانواده‌ای با درآمد متوسط نمی‌تواند حتی هر ماه، حداقل یک کتاب برای کودک خود تهیه کنند. حالا نه تنها اهالی صنعت چاپ که مردم نیز امیدی به بهبود این شرایط ندارند و به ناچار با کاهش خرید کتاب ماهانه سعی در هماهنگ کردن خود با آن دارند که در نهایت چنین رویکردی خطرات بسیاری برای فرهنگ به دنبال خواهد داشت.

در این میان گروهی بر این باورند که این یک سال کرونایی سبب تغییراتی در ساختار نشر شده و  بهترین زمان برای توسعه نشر مجازی را فراهم کرده است. از طرفی  کتاب‌های الکترونیک معضل نرخ کاغذ را ندارند و می‌توانند با مشکلات کم‌تری تولید و توزیع شوند. اما چندی پیش حسن احمدی رییس مجمع ناشران الکترونیک تاکید کرد که توسعه و رواج نشر کتاب الکترونیک در کشور به زیرساخت‌های مناسب و اصلاحات قانونی نیاز دارد. ناشران چاپی به دلیل عدم وجود قانون کپی‌رایت در ایران رغبتی به حضور در فضای مجازی و نشر الکترونیک ندارند؛ اگرچه نشر مجازی بهترین مکمل نشر چاپی محسوب می‌شود، اما ساز وکار مناسب برای توسعه این مهم هنوز در ایران شکل نگرفته است.

کد خبر: 10949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =