سال سخت موسیقی

همان اوایل که ویروس کرونا وارد کشور شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک اقدام پیشگیرانه کلیه فعالیت‌های هنری اعم از اجرای تئاتر، اکران فیلم و برگزاری کنسرت را تعلیق کرد، حالا دیگر یک سال است که هیچ کنسرت فیزیکی در کشور برگزار نشده و انتشار آلبوم ها  از رونق افتاده است.

به گزارش آتیه آنلاین، اهالی موسیقی مدتی تلاش کردند تا چرخه این هنر از حرکت بازنایستد و اقدام به برگزاری کنسرت ها به صورت آنلاین کردند، روندی که در نهایت به دنبال حاشیه های متعدد و نارضایتی ها متوقف شد  و پس از آن دفتر موسیقی از ابتدای تیرماه به دنبال برگزاری  کنسرت ها به صورت حضوری بود و قرار بود با تایید ستاد ملی کرونا سالن‌های کنسرت با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با نیمی از ظرفیت خود اقدام به برگزاری کنسرت کنند. تعدادی کنسرت هم  با قیمت بلیت های نجومی در آستانه اجرا پیش از محرم و صفر  قرار گرفتند  اما شرایط به گونه ای دیگر  پیش رفت و بنا به دلایل اعلام نشده آن زمان امکان برگزاری کنسرت‌های موسیقی فراهم نشد.

پس از آن کل کشور درگیر موج سوم ویروس کرونا شد و  برگزاری کنسرت دیگر ممکن نبود و بار دیگر تمامی فعالیت‌های هنری از جمله برگزاری کنسرت در تمامی کشور به تعویق افتاد، تا اینکه چندی پیش با کنترل وضعیت فراگیری این بیماری سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران از بازگشایی تالارهای هنری اعم از اجرای موسیقی و اجرای تئاتر در شهرهای زرد و آبی خبر داد. خبری که با انتشار در رسانه ها موجب امیدواری شد که شاید بالاخره شاهد برگزاری کنسرت در پایتخت باشیم اما بازهم خبری از برگزاری کسنرت ها نشد و گویا فعلاً برخی تهیه کنندگان که تصمیم‌گیرنده برگزار شدن یا نشدن کنسرت‌ها هستند  تمایلی به اجرا کنسرت در این شرایط و ریسک کردن ندارند  و تا زمانی که آنها نخواهند هیچ اراده‌ای نمی‌تواند اقدامی کند.

در این میان خوانندگانی هم فرصت را مغتنم شمرده و در جزیره کیش نسبت به برگزاری کنسرت اقدام کردند، کنسرت‌هایی که با در نظر گرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌ها با قیمت‌های ۳۵۰ هزار تومانی هم به فروش می‌رسید، اما پایتخت که همیشه بیشترین کنسرت‌ها در آن برگزار می‌شد همچنان در سکوت موسیقایی ماند.

ماه ها گذشت و زمان برگزاری جشنواره موسیقی فجر فرا رسید،اما پس از جنجال عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر، مقرر شد تا جشنواره موسیقی فجر به صورت آنلاین و بدون حضور تماشاگران برگزاری شود.اگرچه مطابق آمار این جشنواره  مخاطبانی داشت  اما در واقع سی  ششمین جشنواره موسیقی فجر یکی از کم‌رونق‌ترین دوره‌های خود را پشت سر گذاشت.

با این حال کمتر کسی فکر می کرد ماجرای کرونا تا این روزها ادامه پیدا کند و بر اغلب اتفاقات مهم موسیقی کشورمان که برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم از مهم‌ترین آن‌هاست، سایه بیندازد و امسال از تلخ‌ترین سال‌های اهالی موسیقی شود. حالا تنها باید منتظر ماند و دید در  سال۱۴۰۰، موسیقی بازهم به اوج خود باز می گردد یا سال تلخ دیگری در انتظار این صنعت خواهد بود؟

کد خبر: 10891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =