کردستان ۴۴ گونه گیاهی ثبت جهانی و ملی دارد

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان گفت: این استان هم اکنون ۴۴ گونه گیاه از تیره گیاهان دارویی و علوفه‌ای دارد که در بانک ذخایر ملی و جهانی به ثبت رسیده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمدحسین سدری روز چهارشنبه در بازدید اعضای کمسیون کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از هرباریوم مرکز تحقیقات کردستان اظهار داشت: این استان ۲۵ درصد فلور گیاهی کشور را در خود جای داده و چهارمین هرباریوم ثبت شده کشور را دارد.

وی افزود: هم اکنون در این هرباریم ۱۵ هزار گونه گیاهی شناسایی شده از استان نگهداری می‌شود که ۴۴ گونه آن تنها در این استان رویش دارد که مشخصات تمام این ۴۴ گونه در بانک‌های ذخایر ملی به ثبت رسیده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان یادآور شد: هم اکنون در این مرکز ۴۰ عضو هیات علمی مشغول تحقیقات بر روی بیش از ۱۰۰ طرح تحقیقاتی ملی و استانی هستند.

وی با بیان اینکه با وجود تعداد کم محققان این استان در سامانه علم سنجی کشور اولین رتبه را بین مراکز تحقیقاتی مشابه به خود اختصاص داده است افزود: خروج نیروهای علمی از این مرکز به علت فرا رسیدن موعد بازنشستگی آنان مهمترین چالش پیش روی این مرکز است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود در ۲ سال آینده ۷۵ درصد از همکاران این مرکز به درجه بازنشستگی نائل شوند که اگر مجوز جذب نیرو از مراجع ذیصلاح اخذ نشود با چالش جدی روبرو خواهیم بود.

بیش از نیم قرن از فعالیت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان سپری می‌شود و هم اکنون دارای چهار بخش و سه واحد تحقیقاتی، سه ایستگاه تحقیقاتی، ۲ پایگاه تحقیقاتی و ۶ آزمایشگاه تخصصی در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی است.

استان کردستان دارای ۲۸ میلیون هکتار اراضی با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد، این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم، حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد بوده و دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۴۰۰  هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به استان کردستان سفر کرده اند، سفر این کمیسیون همزمان با عزیمت محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به این استان انجام شده است.

بازدید از مجتمع ایمان طیور، سد سورال دهگلان، پایاب سد سنگ سیاه، طرح آبخیزداری مدیریت سیلاب میهم و منطقه حفاظت شده بدر و پریشان از جمله برنامه های اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این استان است.

سفر رییس مجلس به استان کردستان با هدف بازدید و نظارت میدانی بر حوزه‌های انتخابیه استان کردستان، بررسی مشکلات این مناطق و پیگیری مطالبات مردم انجام می شود.

در این بازدید میدانی نمایندگان مجمع استان کردستان و مسوولان اجرایی استان، رییس مجلس شورای اسلامی را همراهی می‌کنند.

در این سفر ۲ روزه رییس مجلس شورای اسلامی به برخی از شهرهای کردستان همچون سقز، مریوان، بیجار، قروه و سنندج می‌رود و ضمن بازدید از این شهرستان‌ها در جریان آخرین وضعیت پروژه‌های این استان قرار می‌گیرد و  همچنین قرار است دیداری با فعالان فرهنگی و اجتماعی کردستان داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در روز دوم سفر خود به استان کردستان در جلسه شورای اداری استان نیز شرکت می‌کند و تا مسایل و مشکلات کردستان با حضور وی مورد بررسی قرار گیرد.
 

کد خبر: 10710

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =