تولید نسخه الکترونیک موجب تحول اساسی در ارائه خدمات درمانی کشور می شود

رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی تامین اجتماعی کردستان عدم صدور دفترچه درمانی و تولید نسخه الکترونیک را که از ابتدای اسفند ماه سال جاری کلید خورد، گامی بلند و تحول اساسی در راستای ارائه خدمات درمانی و نیز حذف هزینه‌های غیرضرور و اتلاف زمان و انرژی مراجعان دانست.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر فردین مرادی با تاکید بر اهمیت تولید نسخه الکترونیک و عدم صدور دفترچه های درمانی بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی از اول اسفند ماه سال جاری، این حرکت بزرگ را زمینه ساز تحولات بنیادی در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان عزیز سازمان تامین اجتماعی و آغاز راهی برای جلوگیری از هدر رفت هزینه های غیر ضرور و بهبود فرآیند معلول درمان کشور دانست و تصریح کرد: توقف صدور دفترچه های تأمین اجتماعی و تولید نسخه الکترونیک بیماران، بی شک تحولی بنیادین در راستای توسعه دولت الکترونیک و بهبود نظام سلامت و ارائه خدمت درمانی کشور براساس برنامه ششم توسعه بوده و اجرای این برنامه موجبات تسریع و تسهیل در خدمت رسانی به مردم را فراهم می کند.

وی افزود: از ابتدای اسفند ماه سال جاری، تمامی مراکز درمانی، بیماران تأمین اجتماعی را از طریق کارت ملی، شناسنامه و سایر مدارک معتبر شناسایی می‌کنند و زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و دفترچه بیمه دیگر همراه ندارد، اگر امکان نسخه نویسی الکترونیک توسط پزشک باشد با پذیرش بیمار نسخه نویسی الکترونیک انجام خواهد شد در غیر اینصورت منشی مطب پزشک می‌تواند از روش‌هایی مانند شماره گیری کدهای، ستاره ۱۶۶۶ مربع، ستاره ۴ ستاره ۱۴۲۰ مربع و... کدملی بیمار را وارد کند و استعلام گیرد که فرد بیمه شده است یا خیر. بعد از آنکه از طریق این موارد استحقاق سنجی صورت گرفت پزشک در سرنسخه خود، برای بیمار اقدامات درمانی لازم را بعمل خواهد آورد.

رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی کردستان بیان کرد: تنها فرآیندی که در این طرح اضافه شده؛ این است که پزشکانی که نسخه نویسی الکترونیک نمی‌کنند، کد ملی بیمار را در سر برگ مطب خود نوشته و خدمات درمانی مورد نیاز را تجویز می‌کنند. بیمار هم به داروخانه و یا مرکز پاراکلینیکی مراجعه و کدملی فرد توسط داروخانه و یا مرکز مذکور استعلام گرفته می‌شود و با پرداخت فرانشیز بیمه ای خدمت مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

وی درخصوص راه‌های استحقاق سنجی وضعیت بیمه بیمار نیز اظهار داشت: راه‌های استحقاق سنجی از طریق سامانه، اپلیکیشن و کد USSD است، اگر اینترنت هم قطع باشد منشی پزشک و یا خود پزشک از طریق کد USSD استحاق سنجی می‌کنند و بلافاصله نتیجه اعلام می‌شود.

دکتر مرادی عنوان کرد: اینکه سامانه، اپلیکیشن برای استحقاق سنجی وضعیت بیمه بیمار قطع شده باشد باید چند لحظه‌ای صبوری کنند تا وصل شود، اما اگر بیمار اورژانسی باشد در مراکز درمانی به آن خدمت ارائه می‌شود بعد از آن، از اطرافیان وضعیت و نوع بیمه بیمار پرسیده می‌شود.

وی افزود : مطمئنا سامانه‌های حوزه نسخه نویسی الکترونیک سازمان، بدون مشکل نبوده و گاها نیز اتفاق می افتد که پزشکان با این برنامه آگاهی کامل ندارند، اما ما در استان سعی کرده ایم که از طریق آموزش های مدوام به رفع این مشکلات کمک نماییم و من اطمینان می دهم که پزشکان و مراکز درمانی تنها با چند روز کار کردن با این سامانه، دیگر مشکلی برای استفاده از سامانه نخواهند داشت و در این راستا اگر قطعی موقتی هم در سامانه نسخه نویسی الکترونیک اتفاق بیفتدطبیعی است، هرچند قطعی زیاد و طولانی مدت طبیعی نیست، و همکاران ما در سازمان تمامی تلاش خود را بکار بسته اند که قطعی سامانه را به حداقل ببرسانند.

وی با اشاره به اینکه استقرار سامانه نسخه نویسی الکترونیک از چند سال پیش در مراکز تابعه سازمان به صورت موفقیت آمیز انجام شده و در حال حاضر در صدد اجرای کامل این طرح در مراکز طرف قرارداد، مراکز دانشگاهی و دولتی هستیم گفت: به منظور پیشبرد برنامه نسخه الکترونیک با دانشگاه علوم پزشکی استان نیز همکاری بسیار خوبی داریم و از ابتدای آبان ماه امسال هم امکان نسخه نویسی الکترونیک از طریق سامانه تأمین اجتماعی در تمام مراکز طرف قرارداد فراهم شده است و در ادامه از طریق نرم افزارهای واسط (API) امکان نسخه نویسی با استفاده از سایر نرم افزارهای مورد استفاده مراکز درمانی نیز فراهم شده است.

دکتر مرادی تصریح کرد : چنانچه پزشک یا مرکز درمانی توان یا تمایل به اجرای این کار را نداشته باشند، صفحات باقی مانده دفترچه‌ها کماکان قابل استفاده خواهد بود و در صورت اتمام صفحات دفترچه‌ها نیز سازمان تأمین اجتماعی سرنسخه را به عنوان نسخه بیمه ای پزشک می‌پذیرد.

دکتر مرادی با تاکید بر اینکه امکان اطلاع از استحقاق درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی از طریق بستر IVR (تلفن گویا) و سامانه 1420 فراهم شده است گفت : ارائه سرویس استحقاق درمان در بستر IVR سامانه 1420، بر اساس کد ملی و شناسه اتباع خارجی، قابل بهره برداری است و مخاطبین سازمان تامین اجتماعی می توانند با تماس به شماره 1420 و انتخاب گزینه 3 و وارد کردن کد ملی یا شناسه اتباع خارجی، از وضعیت برخورداری از حمایت های درمانی خود مطلع شوند.

رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی تامین اجتماعی کردستان در خاتمه سخنان خود با اشاره به اینکه توسعه و ارتقاء خدمات درمانی، از دیگر نتایج استقرار سامانه نسخه الکترونیک است افزود: از 21 اسفند و روز عید مبعث نیز در تمامی شهرهایی که فاقد بیمارستان تامین اجتماعی هستند، درمان بیمه شدگان در مراکز درمانی دولتی رایگان خواهد بود و در تمامی شهرها ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان بالای 65 سال هم در بیمارستان های دانشگاهی رایگان انجام خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد :در همین راستا هزینه وسایل و پروتزهای مورد استفاده در بیمارستان های دانشگاهی نیز به طور کامل توسط سازمان پرداخت می‌شود.

کد خبر: 10583

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =