اجرای ۳۰ اثر نمایشی در آخرین روزهای زمستان

در روزهای باقی‌مانده سال از سال ۹۹ بیش از  ۳۰ نمایش در ۱۶ تالار نمایشی تهران، هر شب در تماشاخانه‌های مختلف اجرا می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، سال ۹۹ سرشار از اتفاقات ناگوار و تعطیلی‌های بی‌سابقه برای تئاتر بود؛ اسفند سال پیش بود که زمزمه‌های تعطیلی ناشی از کرونا آغاز شد و با اعلام رسمی آغاز پاندمی، فعالیت‌ها و مجموعه‌های هنری پیش از هر حرفه و محل تجمع دیگری تعطیل شدند. بر همین اساس چراغ سالن‌های تئاتر یکی پس از دیگری خاموش شد و ادامه این وضعیت فاجعه‌بار، شرایط اسفباری را برای هنرمندان تئاتر رقم زد. ضمن اینکه صاحبان تماشاخانه‌های خصوصی نیز به منظور پرداخت اجاره‌ بهای ملک و هزینه‌های جاری تالار نمایشی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند، تا جایی که برخی از آن‌ها راهی به جز تعطیلی دائمی تالار نمایشی خود پیش رو نداشتند.

در این مدت تعدادی از فیلم های سینمایی با استفاده از تکنولوژی و شبکه های اینترنتی اکران آنلاین شدند، کنسرت ها هم به همین گونه، اما تئاتر نه! چراکه ادامه حیات آن جز با اجرای زنده آثار نمایشی بر روی صحنه و در حضور تماشاگران امکان پذیر نبود. با این حال تئاتر تقریبا در تمام ماه‌های سال ۹۹ تعطیل بود و این تعطیلی ها  بارها با گلایه هنرمندان و صدور بیانیه‌های اعتراضی مواجه شد.  

تا اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اواخر دی ماه و تنها چند روز مانده به شروع بهمن اعلام کرد تصمیم دارد ورودی سالن‌های تئاتر را به روی تماشاگران و گروه‌های نمایشی بگشاید، همچنین جشنواره تئاتر فجر هم برگزار خواهد کرد. در نهایت با برگزاری سی و نهمین  جشنواره تئاتر فجر که با حضور مخاطبان در ظرفیت ۵۰ درصدی سالن ها برگزار شد؛ نفسی تازه به جان تئاتر دمیده شد و برخی سالن‌های نمایشی بعد از پایان جشنواره تئاتر فجر نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند تا جریان تئاتر همچنان جاری و ساری باشد، اجراهایی که هر چند ممکن است شرایط اقتصادی و فروش خوبی نداشته باشند اما همچنان روی صحنه‌اند.

نمایش «هولودومور» به کارگردانی رها حاجی‌زینلی تا ۲۲ اسفند در نوفل لوشاتو روی صحنه است. هولودومور در زبان محلی اکراینی به معنای مرگ بر اثر گرسنگی است، این نمایشنامه به نویسندگی علی صفری روایتی از قحطی کشور اکراین بعد از جنگ جهانی است، اتفاقی که باعث مرگ میلیون‌ها نفر شد، نمایشی که برای آن رده سنی ۱۴ سال تعیین شده است.

نمایش «زمین مردگان» به نویسندگی و کارگردانی محمد کرمی که از روز جمعه اول اسفند روی صحنه رفته است تا ۲۶ اسفند در تماشاخانه مشایخی به اجرای خود ادامه می دهد اما  تماشای آن نیز برای افراد زیر ۱۳سال ممنوع است. در خلاصه داستان «زمین مردگان» آمده است: صاحبان ایدئولوژی که به مرگ خود آگاه نیستند برای فرار از تقصیر با یکدیگر وارد جدال می شوند تا اینکه ...

نمایش «برای لیلا» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی و با بازی حامد شیخی و سمیرا کریمی، از ۱۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ تا ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۷ در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می رود.

نمایش «مسافر اتاق شماره ۳۷» به نویسندگی هومن بنائی و کارگردانی پانیذ نوروزی تا هفته پایانی اسفند راس ساعت ۱۹ در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود. این نمایش روایت کننده نیم ساعت پایانی عمر یک نویسنده مشهور در یک هتل است که شخصیت‌های داستان‌هایی که نگاشته است با او روبرو می‌شوند و در نهایت ...

نمایش «قصاص هنگام جنایت» از ۱۰ اسفند در خانه نمایش مهرگان روی صحنه رفته و تا ۲۷ اسفند هر روز ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه اجرا می شود.

نمایش «امینه» تازه‌ترین اثر سعید مصطفائی در مقام کارگردان از ۲۹ بهمن ماه در تالار محراب به صحنه رفته و تا پایان اسفند اجرا دارد. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «پسر زال خان استرآبادی که یکی از مخالفان آغامحمدخان قاجار است، که در شکارگاه آغامحمدخان دستگیر شده است. نامه ای از طرف آغا برای زال فرستاده می شود که یا از من پیروی یا این که فرزندت را از بین می برم. فردی با نام اقیانوس العلوم وارد دربار شاه می شود و ...»

نمایش زندگی «دوگانه آندرو» به کارگردانی سهیل حاتمی در تماشاخانه شانو به روی صحنه رفته است. این نمایش هر شب تا پایان اسفند ساعت ۱۹ اجرا می‌شود.

نمایش «کابوس ها» با اقتباس از نمایشنامه مکبث به کارگردانی شادی اسدپور و با هدایت فرزین محدث در تماشاخانه دیوار چهارم از ۱۷ اسفند به صحنه می‌رود. در خلاصه نمایش آمده است: این نمایش به کابوس های مکبث می پردازد. مکبث برای رسیدن به قدرت، پادشاه را کشته است و حالا درگیری و کشمکش های او با خودش است. لیدی مکبث ها و دانکن، رویای شوم مکبث هستند و ثانیه ای او را رها نمی کنند.

نمایش «نور موضعی» نوشته رج اورلاف با ترجمه عبدالمحمد دلخواه، دراماتورژی چکاوک کافی و کارگردانی جابر حسینی از ۱۳ اسفند ماه ساعت ۱۷ در تماشاخانه شانو اجرا دارد. حمیدرضا دولت آبادی، امین حسین زاده، علی اصغری صفدر، یاسمن ملکی، المیرا حاجوی و  هانیه رجائی در این اثر ایفای نقش دارند.

کد خبر: 10355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =