• دغدغه کارفرمایان؛ حفظ موقعیت کارگران

    دغدغه کارفرمایان؛ حفظ موقعیت کارگران

    شرکت روناک‌ دارو، شامل گروهی از شرکت‌های دارویی و در واقع یک هلدینگ دارویی است که در رأس آن، داروسازی روناک‌ به‌عنوان شرکت مادر قرار دارد.

  • تأمین‌اجتماعی کارفرمایان را شریک تجاری خود ببیند

    تأمین‌اجتماعی کارفرمایان را شریک تجاری خود ببیند

    تأمین‌اجتماعی ضمن افزایش خدمات (رفاهی و درمانی) خود، باید در مسیر کیفی‌تر شدن طرح‌ها و برنامه‌های خود گام بردارد تا نیروی‌کار با اشتیاق به کار دل بدهد.

  • مطالبه کارفرمایان، مانع‌زدایی در مسیر فعالیت کارگاه‌ها

    مطالبه کارفرمایان، مانع‌زدایی در مسیر فعالیت کارگاه‌ها

    یکی  از چالش‌های پیش‌روی کارفرمایان بارگذاری لیست‌های بیمه‌ای کارگاه‌هاست که تأمین‌اجتماعی در این حوزه نیز باید موانع را بردارد. مبلغ پرداخت حق‌بیمه کارگاه ما نزدیک ۲۸.۵ میلیاردتومان است. روز سی‌ام که این مبلغ  پرداخت می‌شود، بلافاصله روی سامانه نمی‌نشیند. به‌خاطر این تأخیر ناخواسته، یک یا دوبار نزدیک۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان جریمه شده‌ایم. تأمین‌اجتماعی می‌تواند از کارفرمایان و پیمانکارانی‌ که در شرایط سخت کنونی و کمبود نقدینگی به فعالیت ادامه می‌دهند، حمایت کند. در صورت حمایت سازمان تأمین‌اجتماعی یک کارگاه ۲۰نفره می‌تواند به ۴۰نفر نیروی انسانی بیمه‌پرداز توسعه پیدا کند.

  • لزوم بازنگری در سهم بیمه پرداختی کارفرمایان لب مرز

    لزوم بازنگری در سهم بیمه پرداختی کارفرمایان لب مرز

    سهم بیمه پرداختی توسط کارفرمایی که لب مرز کارگری را به کار می‌گیرد، باید کمتر از سهم بیمه نیروی به کارگرفته شده در مرکز استان تهران باشد.

  • نقش پیشنهادهای کارفرمایی در تحکیم جایگاه بیمه‌ای

    نقش پیشنهادهای کارفرمایی در تحکیم جایگاه بیمه‌ای

    شرکت مجتمع فولاد خرم‌آباد از سال ۱۳۸۲ در شهرک صنعتی شماره ۲ خرم‌آباد در زمینی به مساحت حدود ۷۰هزار مترمربع تأسیس شد. این مجتمع دارای خط تولید ورق نورد گرم با ظرفیت اسمی سالانه ۳۵۰هزار تن است.

  • ایمنی بیمار اولویت برنامه‌ها

    ایمنی بیمار اولویت برنامه‌ها

    ارائه خدمات مطلوب درمانی از اهداف راهبردی سازمان تأمین‌اجتماعی است و این نهاد با مدد از ظرفیت‌های کارشناسی، برنامه‌ریزی‌های جامعی را در راستای تحقق آن انجام می‌دهد. براین اساس ادارات بیمارستانی و درمانگاهی که وظیفه هماهنگی امور حوزه درمان را برعهده دارند، به عنوان بازوی سازمان در دست‌یابی بیماران به خدمات مطلوب عمل می‌کنند.

  • محاسن ارسال هوشمند لیست حق‌بیمه کارفرمایان

    محاسن ارسال هوشمند لیست حق‌بیمه کارفرمایان

    کمک به توسعه خدمات هوشمند بر بستر الکترونیک، تسریع دسترسی جامعه کارفرمایی به خدمات تأمین‌اجتماعی، پیشگیری از انباشت بدهی بیمه‌ای جامعه کارفرمایان به سازمان تأمین‌اجتماعی، تسهیل جمع‌آوری داده‌های مرتبط با پرداخت حق‌بیمه، برنامه‌ریزی و هدفگذاری وصول حق‌بیمه با رجوع به آمار متمرکز پرداخت، ارتقای شفافیت و بسیاری موارد دیگر را می‌بایست از مزایای هوشمندسازی خدمات تأمین‌اجتماعی در حوزه ارسال و دریافت لیست حق‌بیمه کارفرمایان محسوب کرد.

  • ایثارگران بی‌ادعا

    ایثارگران بی‌ادعا

    جایگاه پرستاران را با توجه به سخنان رهبر انقلاب می‌توان به‌خوبی درک کرد و به اهمیت این حرفه مقدس در نظام سلامت پی برد که فرمودند: «پرستار، انسان مهربانی است که با رفتار و اخلاق و خدمات خود، سلامت بیمار را به او هدیه می‌کند. اگر طبیب، درمان خود را به انجام رساند، اما خدمات پرستاری نباشد، تأمین سلامت بیمار دشوار است. هر کس که از خدمات پرستارانِ مهربان برخوردار شده باشد، می‌فهمد و می‌داند که نقش پرستاران در هدیه کردن سلامت به بیماران، چقدر مؤثر است.»

  • کمک‌های خیریه؛ ریشه در تاریخ دارد

    کمک‌های خیریه؛ ریشه در تاریخ دارد

    مشارکت خیرین سلامت با توجه به پیشینه تاریخی استان یزد و همکاری‌های قابل توجه فعالان این عرصه در امور خیریه و ایجاد وقف، همچنان پابرجا مانده و شهروندان یزدی در حد توان در امور گوناگون خیریه، به‌ویژه در بخش درمان مشارکت دارند.

  • آیا تعاونی‌ها به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند؟

    آیا تعاونی‌ها به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند؟

    تعیین سهم ۲۵ درصدی تعاون در حوزه اقتصاد کشور که در قانون اساسی مطرح و مورد تاکید قرار گرفته، ابزار، امکانات، بسترها و همکاری دستگاه‌های مختلف متولی اقتصاد و اشتغال و ورود نظام بانکی جهت تأمین منابع موردنیاز برای پشتیبانی از سیاست‌های کلان این حوزه را می‌طلبد.

  • بایسته‌های مدیریت حقوقی درمان

    بایسته‌های مدیریت حقوقی درمان

    فعالیت در هر حوزه اجتماعی نیازمند شناخت ضوابط قانونی و معیارهای تخصصی حاکم بر آن است. در این میان، فعالیت در برخی عرصه‌های حرفه‌ای به دلیل گستردگی ابعاد اجتماعی و پیچیدگی‌های فنی، اهمیت ضرورت اتکا به ضوابط قانونی را دوچندان می‌ساز و این الزام برای امور بین رشته‌ای یا به تعبیری ترکیبی، بسیار بارزتر به ‌نظر می‌رسد.

  • لزوم پاسخ‌دهی به تمایلات روانی نوجوان

    لزوم پاسخ‌دهی به تمایلات روانی نوجوان

    نوجوانی دوره منحصربه‌فرد انتقال است که با تغییرات جسمانی، روانی و اجتماعی و کشف هویت همراه می‌شود. در این دوره سنی به تدریج نیازهای‌ نوجوان‌ها نسبت به دوران کودکی تغییر می‌کند. حس نیاز به استقلال در آنها افزون‌تر می‌شود. ارزش‌ها و خودپنداره‌های جدیدی در آنها شکل می‌گیرد که این فرایند تحولی منجر به بروز تنش‌ها و چالش‌هایی در خانواده‌ها می‌شود.

  • بودجه؛ ابزار تحقق اهداف راهبردی

    بودجه؛ ابزار تحقق اهداف راهبردی

    برنامه ‌و بودجه در ساختار سازمان از اهمیت بسیار و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. برنامه ‌و بودجه به عنوان ابزاری برای کنترل و نظارت مالی محسوب شده و وسیله‌ای برای بهبود مدیریت و ارتقای عملکرد و برنامه‌ریزی در مسیر تحقق راهبردی سازمان شناخته می‌شود.

  • داروسازی؛ آخر خط سلامت

    داروسازی؛ آخر خط سلامت

    جایگاه اجتماعی و حرفه‌ای داروسازان رفته‌رفته در بین اذهان عمومی اهمیت خود را بازمی‌یابد؛ هرچند داروسازان از گذشته‌های دور در بین مردم محبوبیت داشتند، اما برای دستیابی به نتیجه دلخواه برای تبیین موقعیت این حرفه از ابعاد علمی، نیازمند اطلاع‌رسانی مناسب هستیم.

  • نابینایان مسیر هموار می‌خواهند

    نابینایان مسیر هموار می‌خواهند

    همه ما اصطلاح «مناسب‌سازی» را شنیده‌ایم. اصطلاحی که ناظر بر آن است که محیط‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که افراد دارای معلولیت هم بتوانند همپای سایرین، در آن‌ها تردد کنند. اما آیا مناسب‌سازی فقط به کاشی‌های زرد پیاده‌روها یا دکمه‌های آسانسورها خلاصه می‌شود؟ آیا متولی مناسب‌سازی فقط دولت یا شهرداری‌ها هستند؟ ما افراد عادی چطور می‌توانیم به تحقق دنیای دسترس‌پذیرتر برای نابینایان و سایر افراد دارای معلولیت کمک کنیم؟

  • عصای سفید پرچم استقلال و نشانه هویت نابینایان

    عصای سفید پرچم استقلال و نشانه هویت نابینایان

    عصای سفید در دست فرد نابینا به او هویت و استقلال و امنیت می دهد.  بشر در طول تاریخ با ساختن ابزاربر محدودیت‌ها غلبه کرده و بدین طریق به توانمند ساختن خود پرداخته است. عصا ابزاری است برای افزایش توانمندی و غلبه بر محدودیت ناشی از معلولیت، توانایی حفظ امنیت و استقلال که افراد کم بینا و نابینا می‌توانند تا حدی با استفاده از آن کسب کنند.

  • بهبودی بیماران مایه آرامش پرستاران

    بهبودی بیماران مایه آرامش پرستاران

    بخش (Intensive care unit) ICU محل مراقبت از بیماران حاد و اورژانسی است که به دلیل عوامل گوناگون بیماری نیاز به مراقبت‌های اورژانسی دارند؛ برخی باید احیای قلبی تنفسی شوند و برخی در اثر تصادفات و حوادث دچار جراحات زیادی می‌شوند یا در اثر عوارض جراحی‌های بزرگ مانند خونریزی یا بیهوشی ضرورت مراقبت پیدا می‌کنند.

  • هزینه ۱۳۰۰ میلیارد تومانی تامین‌اجتماعی در حوزه درمانی هرمزگان

    هزینه ۱۳۰۰ میلیارد تومانی تامین‌اجتماعی در حوزه درمانی هرمزگان

    غلام‌عباس مومنی، مدیر درمان تامین‌اجتماعی هرمزگان طی یادداشتی به ارائه عملکرد سازمان تامین‌اجتماعی و مدیریت درمان تامین اجتماعی هرمزگان پرداخت.

  • خط مقدم پاگیزگی

    خط مقدم پاگیزگی

    بیمارستان، نهادی است که برای تداوم حیات، حفظ جان انسان و بازگشت به سلامتی او به‌تدریج در زندگی جامعه بشری پدیدار شده و با تکامل علوم، فنون و مهارت‌ها طی سالیان متمادی به شکل امروزی درآمده است.

  • اجازه دهیم‌کودک هیجانات خود را بروز دهد

    یادداشتی به مناسبت روز جهانی کودک

    اجازه دهیم‌کودک هیجانات خود را بروز دهد

    واقعیت این است که فرزند انسان از زمان تولد به شدت به خاطر موجودیت و بقای خود وابسته به نگهداری والدین به خصوص مادر است. این بخش غریزی وجود انسان که در قالب گریه و طلب‌کردن مادر و پدر نمود پیدا می کند و همین مسأله زمینه شکل‌گیری حس دلبستگی و احساس شده ایمن را در کودک ایجاد می‌کند.

  • آماده‌سازی کودکان برای مواجهه با موقعیت پزشکی

    آماده‌سازی کودکان برای مواجهه با موقعیت پزشکی

    ما به عنوان والد باید بدانیم که کودکان‌مان در سنین مختلف ترس‌هایی تعریف‌شده دارند. مثلاً در بازه سنی ۳ تا ۸ سالگی دچار ترس از رفتن نزد پزشک یا دندانپزشک هستند، اما به این معنا نیست که حتی تا سن ۱۲ سال، رفتارهای اجتنابی در برابر پزشک نداشته باشند. در عین حال باید ترس طبیعی را از اضطراب انطباقی که ممکن است کودک از رفتن نزد پزشک داشته باشد تشخیص دهیم، ترس یک مسئله موقتی و اضطراب یک مسئله ماندگار است.

  • لزوم معافیت مالیاتی صندوق‌های تکمیلی بازنشستگی

    لزوم معافیت مالیاتی صندوق‌های تکمیلی بازنشستگی

    از جمله مزایای صندوق‌های بازنشستگی می‌توان به تسهیل روند ورود و خروج سرمایه و برخورداری از ارکان نظارتی قوی (سازمان بورس، حسابرس معتمد) اشاره کرد. به دلیل انتشار منظم اطلاعات صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در سامانه کدال، اشخاص سرمایه‌گذار می‌تواند نسبت به عملکرد صندوق نظارت لازم را داشته باشند. این درحالی است اگر صندوق‎های بازنشستگی تکمیلی که به تازگی در بازار سرمایه پذیرش شده‌اند مسیر صندوق‌های مشابه خود در سایر کشورها را در پیش گیرند می‌توانند از منافع سایر طبقه دارایی‌ها مثل سهام استفاده کنند.

  • لزوم آموزش مهم‌ترین مفاهیم اجتماعی

    لزوم آموزش مهم‌ترین مفاهیم اجتماعی

    جانمایی مفاهیم تأمین‌اجتماعی در کتب درسی موضوعی بسیار مهم و قابل اعتنا است. ما معتقدیم بسیاری از مسائل و مشکلاتی که امروز پیش‌روی در سازمان قرار گرفته، ناشی از عدم آموزش صحیح، ضعف ارتقای آگاهی و نهادینه‌سازی مفاهیم مهم در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و... است.

  • پیش‌نیاز افزایش حقوق و دستمزد

    پیش‌نیاز افزایش حقوق و دستمزد

    طبق آنچه که در شورای‌عالی کار در پایان سال گذشته به تصویب رسید اگر نرخ تورم افزایش پیدا کند به همان نسبت مزد کارگران هم باید افزایش یابد و این روند یک تعهدی برای مسئولان اجرایی ایجاد می‌کند. در حال حاضر هم این افزایش اتفاق افتاده و این موضوع کاملاً واضح و مبرهن است. اساساً معیارهایی که ما معمولاً به عنوان نمایندگان جامعه کارگری در شورای‌عالی کار داریم همان سبد معیشت است که برای خانوار تهیه می‌شود و ملاک قرار می‌گیرد. از سوی دیگر نرخ تورمی که از طریق مرکز آمار نیز اعلام می‌شود نیز در محاسبات لحاظ می‌شود. 

  • جذابیت معنوی پزشکی

    جذابیت معنوی پزشکی

    ملاک انتخاب من برای تحصیل در رشته پزشکی، «علاقه» بود و با وجود اینکه در دوران تحصیلات متوسطه در رشته ریاضی و فیزیک تحصیل می‌کردم اما در سال چهارم با تغییر رشته، دیپلم خود را در زمینه علوم تجربی اخذ کردم تا امکان ادامه مسیر برای تحصیل در رشته پزشکی دانشگاهی برای من تسهیل شود.

  • دلایل افزایش صادرات غیرنفتی

    دلایل افزایش صادرات غیرنفتی

     دولت سیزدهم در موضوع صادرات در سال ۱۴۰۱ برخلاف تمام مشکلات موجود جلوتر از برنامه اعلام شده خود حرکت کرد. البته بخشی از این رشد به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولید در جهان بود. این امر (با توجه به اینکه ایران صادرکننده مواد خام است) سود بیشتری را به کشور وارد کرد. این در حالی است که در سال جاری نیز همین مسیر رشد صادرات بر اساس گزارش‌های رسمی گمرک ادامه داشت. به نوعی می‌توان گفت، افزایش صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۱، نتیجه سیاستگذاری دولت و برگزاری منظم جلسات کمیته اقدام ارزی بود. بنابراین این جلسات و تصمیم‌گیری‌ها باید ادامه یابد.

  • ماما؛ حلقه واسط سلامت خانواده

    ماما؛ حلقه واسط سلامت خانواده

    جامعه مامایی با نقش محوری در تأمین سلامت بانوان و نوزادان، اصلی‌ترین حلقه سلامت خانواده را تشکیل می‌دهد و جایگاه حرفه‌ای آنان با توجه به سیاست‌های بالادستی از جمله «سیاست‌های کلی جمعیت» ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، بسیار برجسته است.

  • آمار فزاینده خودکشی در ایران تامل‌برانگیز است

    یادداشتی به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی

    آمار فزاینده خودکشی در ایران تامل‌برانگیز است

    براساس آمار رسمی نیروی انتظامی، در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹، سالانه به ‌طور متوسط حدود ۴ هزار و ۲۰۰نفر در ایران به دلیل خودکشی جان‌شان را از دست داده‌اند.

  • رتبه اول؛ خشونت خانگی

    رتبه اول؛ خشونت خانگی

    خشونت خانوادگی همواره یکی از مسائل جدی جامعه ایرانی در دوران مدرن بوده است. گستردگی توزیع آن در بین تمامی خانوادهای ایرانی از هر قشر و طبقه اجتماعی بر اساس داده‌های آماری و تجربه زیسته بر کسی پوشیده نیست. اگرچه بسیاری از یادداشت‌ها، مکتوبات و یافته‌های محققان بر رابطه معنادار خشونت خانوادگی و طبقه اجتماعی تأکید دارند، اما به نظر می‌رسد امری شایع در بین تجربه زیسته بسیاری از شهروندان ایرانی باشد.

  • سالمندی جمعیت و ضرورت خدمات فیزیوتراپی

    سالمندی جمعیت و ضرورت خدمات فیزیوتراپی

    فیزیوتراپی از علوم اصلی رشته توان‌بخشی (Rehabilitation) به‌ شمار می‌رود و می‌توان گفت این علم در بهبود هرگونه وضعیت حرکتی انسان‌ها کاربرد دارد. فیزیوتراپی همچنین در درمان عوارض بسیاری از بیماری‌ها از جمله نورولوژی، قلبی، تنفسی، روماتیسمی، پوستی، سوختگی‌ها، مشکلات کف لگن از جمله بی‌اختیاری ادراری و بیماران نیازمند بستری نقش فراوانی دارد.